Start:
September 2025
Dag en tijd:
Woensdagmiddag, 14.00-17.00u
17 september , 8 oktober, 5 november 2025
Investering:
Prijs op aanvraag
Aantal deelnemers:
5-15
Doelgroep
Deze training is ontwikkeld voor leraren in het primair, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs die leerlingen met rekenproblemen beter willen begrijpen en begeleiden.
Inhoud van de opleiding
Tijdens deze bijeenkomsten leer je rekenproblemen te herkennen en te onderscheiden van dyscalculie, waarbij je inzicht krijgt in de oorzaken en praktische tools ontvangt om vroegtijdige signalering mogelijk te maken. Vervolgens verdiep je je in de analyse van leerlingenwerk en het voeren van effectieve rekengesprekken, waarmee je beter kunt inspelen op de behoeften van de leerling. Tot slot ligt de focus op preventie en interventie, waarbij je ervaringen uitwisselt en leert hoe gerichte aanpakken rekenproblemen kunnen voorkomen en leerlingen daadwerkelijk vooruithelpen.
Bijeenkomsten
Bijeenkomst 1: Herkennen van rekenproblemen
- Leer het verschil tussen rekenproblemen en dyscalculie.
- Ontdek wat de oorzaken zijn van rekenproblemen.
- Ontvang praktische tools om deze problemen vroegtijdig te signaleren.
Praktijkopdracht: je gaat aan de slag met het signaleren van een leerling in je eigen onderwijspraktijk.
Bijeenkomst 2: Analyse en effectieve gesprekken
- Krijg grip op het analyseren van leerlingenwerk.
- Leer hoe je een succesvol rekengesprek voert met een leerling.
Praktijkopdracht: je voert een rekengesprek in je praktijk.
Bijeenkomst 3: Preventie en interventie
- Deel ervaringen en opbrengsten vanuit het rekengesprek.
- Krijg inzicht in hoe rekenproblemen kunnen worden voorkomen.
- Ontdek effectieve interventies die leerlingen écht vooruithelpen.
Leeruitkomst
- Inzicht in het verschil tussen (ernstige) rekenproblemen en dyscalculie.
- Praktische vaardigheden om rekenwerk te analyseren en hoe je kunt signaleren.
- Effectieve strategieën om leerlingen gericht te begeleiden.
- Toepasbare kennis die je in je onderwijspraktijk kunt inzetten