Menu
    English

    Rekendocent mbo

      Start:
    Bij minimaal 10 deelnemers. Aanmelden

      Dag:
    Donderdag

      Investering:
    Prijs op aanvraag

      Aantal deelnemers:
    Minimaal 10 en maximaal 15 deelnemers

    Beschrijving

    De opleiding richt zich op het versterken van de rekenvaardigheden en didactische vaardigheden van de docent. Je start met het vaststellen van je eigen rekenniveau via een instaptoets, waarna je leert hoe je de wettelijke eisen rondom rekenen voor mbo-niveaus 2, 3 en 4 kunt toepassen. Vervolgens verdiep je je in rekendidactiek, waarbij je leert werken met verschillende leerlijnen, modellen zoals het handelingsmodel en het drieslagmodel, en praktische tools krijgt om rekenen in de les te integreren.

    Daarnaast richt de opleiding zich op het verzorgen van praktijkgerichte rekenlessen die relevant zijn voor de beroepspraktijk van je studenten. Je leert rekeninterventies te ontwerpen en te onderzoeken, en blijft op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen rondom rekenen en gecijferdheid, zowel in Nederland als daarbuiten.

    Opbouw

    Inhoud van de opleiding

    • Eigen rekenvaardigheid: Aan de hand van een instaptoets wordt bepaald welke rekenvaardigheden nog aandacht behoeven.
    • Wettelijke kaders: Aparte rekenniveaus voor de mbo-niveaus 2, 3 en 4, die in acht moeten worden genomen bij de vaststelling van kwalificatiedossiers, het instellingsexamen gebaseerd op de herijkte rekeneisen en het rekenbeleid van de mbo-instelling.
    • Rekendidactiek: Visies op rekendidactiek, rekenboeken en digitale omgevingen, leerlijnen en leerstoflijnen, handelingsmodel, drieslagmodel.

    De docent leert praktische didactische handvatten om rekenen en gecijferdheidsonderwijs te verzorgen. In de opleiding komen actuele ontwikkelingen rond rekenen en gecijferdheid, zowel in binnen- als buitenland, aan bod. Tevens leert de docent rekeninterventies te ontwerpen en te onderzoeken.

    Bijeenkomsten

    datum

    Bijeenkomst

    7 november 2024

    Introductie cursus, Kennismaking, Persoonlijke doelen, Eigen vaardigheid (instaptoets) en Doel van rekenonderwijs, Gebruikte onderwijsmethodes (boeken, digitale omgevingen)

    21 november 2024

    Realistisch rekenonderwijs (optellen en aftrekken, vermenigvuldigen en delen) en Rekenbelevingsgesprek en rekenwerkgesprek voeren

    12 december 2024

    De 3F toets, Gecijferdheid en rekenen in de beroepscontext (contextopgaven, taalgericht vakonderwijs en/of drieslagmodel)

    9 januari 2025

    Realistische rekenmethoden voor breuken, procenten, kommagetallen, verhoudingen

    23 januari 2025

    Omgaan met kwantitatieve gegevens. De rekenmachine, schattend rekenen, hoofdrekenen. Productief en gericht oefenen

    6 februari 2025

    Carol Dweck en hoe te handelen bij rekenangst, rekenzwakte, etc.

    20 februari 2025

    Meten en kommagetallen, Activerende werkvormen

    13 maart 2025

    Verhoudingen, breuken, procenten. Rekenen door de vakken heen

    27 maart 2025

    Differentiëren, Leren zichtbaar maken, formatief lesgeven

    10 april 2025

    Ruimtelijke oriëntatie, spellen en construeren, speurtochten, etc.

    8 mei 2025

    Uitloop, keuze van de deelnemers

    22 mei 2025

    De eindpresentaties

    5 juni, 12 juni, 19 juni 2025

    Portfolio-bespreking en beoordeling op donderdagen

    26 juni 2025

    Certificering

    Leeruitkomst

    • Herkennen en versterken van eigen rekenvaardigheden.
    • Toepassen van wettelijke rekenniveaus voor mbo-niveaus 2, 3 en 4 in het onderwijs.
    • Beheersen en inzetten van diverse rekendidactische modellen in de lespraktijk.
    • Verzorgen van praktijkgerichte rekenlessen die aansluiten bij de beroepspraktijk van studenten.
    • Ontwerpen en onderzoeken van effectieve rekeninterventies.
    • Op de hoogte blijven van actuele nationale en internationale ontwikkelingen in rekenen en gecijferdheid.

    Beoordeling

    De student werkt gedurende de opleiding aan een portfolio met onderbouwde, ontwikkelde en uitgevoerde lessen en rekeninterventies, passend bij de eigen onderwijspraktijk. Hiermee toont de student aan bekwaam te zijn op vakinhoudelijk, vakdidactisch, pedagogisch en professioneel gebied. De opleiding wordt afgesloten met een criteriumgericht interview op basis van een presentatie en het portfolio.

    Niet op zoek naar deze cursus?

    Kijk ook eens naar deze opties