Start:
Bij minimaal 10 deelnemers. Aanmelden
Dag:
Donderdag
Investering:
Prijs op aanvraag
Aantal deelnemers:
Minimaal 10 en maximaal 15 deelnemers
Beschrijving
De opleiding richt zich op het versterken van de rekenvaardigheden en didactische vaardigheden van de docent. Je start met het vaststellen van je eigen rekenniveau via een instaptoets, waarna je leert hoe je de wettelijke eisen rondom rekenen voor mbo-niveaus 2, 3 en 4 kunt toepassen. Vervolgens verdiep je je in rekendidactiek, waarbij je leert werken met verschillende leerlijnen, modellen zoals het handelingsmodel en het drieslagmodel, en praktische tools krijgt om rekenen in de les te integreren.
Daarnaast richt de opleiding zich op het verzorgen van praktijkgerichte rekenlessen die relevant zijn voor de beroepspraktijk van je studenten. Je leert rekeninterventies te ontwerpen en te onderzoeken, en blijft op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen rondom rekenen en gecijferdheid, zowel in Nederland als daarbuiten.
Opbouw
Inhoud van de opleiding
- Eigen rekenvaardigheid: Aan de hand van een instaptoets wordt bepaald welke rekenvaardigheden nog aandacht behoeven.
- Wettelijke kaders: Aparte rekenniveaus voor de mbo-niveaus 2, 3 en 4, die in acht moeten worden genomen bij de vaststelling van kwalificatiedossiers, het instellingsexamen gebaseerd op de herijkte rekeneisen en het rekenbeleid van de mbo-instelling.
- Rekendidactiek: Visies op rekendidactiek, rekenboeken en digitale omgevingen, leerlijnen en leerstoflijnen, handelingsmodel, drieslagmodel.
De docent leert praktische didactische handvatten om rekenen en gecijferdheidsonderwijs te verzorgen. In de opleiding komen actuele ontwikkelingen rond rekenen en gecijferdheid, zowel in binnen- als buitenland, aan bod. Tevens leert de docent rekeninterventies te ontwerpen en te onderzoeken.
Bijeenkomsten
datum |
Bijeenkomst |
7 november 2024 |
Introductie cursus, Kennismaking, Persoonlijke doelen, Eigen vaardigheid (instaptoets) en Doel van rekenonderwijs, Gebruikte onderwijsmethodes (boeken, digitale omgevingen) |
21 november 2024 |
Realistisch rekenonderwijs (optellen en aftrekken, vermenigvuldigen en delen) en Rekenbelevingsgesprek en rekenwerkgesprek voeren |
12 december 2024 |
De 3F toets, Gecijferdheid en rekenen in de beroepscontext (contextopgaven, taalgericht vakonderwijs en/of drieslagmodel) |
9 januari 2025 |
Realistische rekenmethoden voor breuken, procenten, kommagetallen, verhoudingen |
23 januari 2025 |
Omgaan met kwantitatieve gegevens. De rekenmachine, schattend rekenen, hoofdrekenen. Productief en gericht oefenen |
6 februari 2025 |
Carol Dweck en hoe te handelen bij rekenangst, rekenzwakte, etc. |
20 februari 2025 |
Meten en kommagetallen, Activerende werkvormen |
13 maart 2025 |
Verhoudingen, breuken, procenten. Rekenen door de vakken heen |
27 maart 2025 |
Differentiëren, Leren zichtbaar maken, formatief lesgeven |
10 april 2025 |
Ruimtelijke oriëntatie, spellen en construeren, speurtochten, etc. |
8 mei 2025 |
Uitloop, keuze van de deelnemers |
22 mei 2025 |
De eindpresentaties |
5 juni, 12 juni, 19 juni 2025 |
Portfolio-bespreking en beoordeling op donderdagen |
26 juni 2025 |
Certificering |
Leeruitkomst
- Herkennen en versterken van eigen rekenvaardigheden.
- Toepassen van wettelijke rekenniveaus voor mbo-niveaus 2, 3 en 4 in het onderwijs.
- Beheersen en inzetten van diverse rekendidactische modellen in de lespraktijk.
- Verzorgen van praktijkgerichte rekenlessen die aansluiten bij de beroepspraktijk van studenten.
- Ontwerpen en onderzoeken van effectieve rekeninterventies.
- Op de hoogte blijven van actuele nationale en internationale ontwikkelingen in rekenen en gecijferdheid.
Beoordeling
De student werkt gedurende de opleiding aan een portfolio met onderbouwde, ontwikkelde en uitgevoerde lessen en rekeninterventies, passend bij de eigen onderwijspraktijk. Hiermee toont de student aan bekwaam te zijn op vakinhoudelijk, vakdidactisch, pedagogisch en professioneel gebied. De opleiding wordt afgesloten met een criteriumgericht interview op basis van een presentatie en het portfolio.