Start:
September 2024
Dag en tijd:
14.00 - 17.00 uur
data: 26-09, 24-10, 28-11, 09-01, 06-02, 20-03, 10-04, 22-05, 12-06
Investering:
€ 2450,-
Aantal deelnemers:
6 tot 8 deelnemers
Opbouw
Hoe is de cursus opgebouwd?Doelgroep
Leidinggevende binnen een schoolorganisatie.
Inhoud
Het is wetenschappelijk al lang vastgesteld dat de kwaliteit van de interacties van invloed is op het functioneren van organisaties. In het onderwijs betekent dit de kwaliteit van interacties tussen medewerkers en leidinggevenden en leidinggevenden onderling.
Goed functionerende organisaties kenmerken zich door kwaliteit in interactie. Deze wordt zichtbaar in o.a. een procesgerichte feedbackcultuur waarin plaats is voor zowel positieve als negatieve specifieke feedback. Leidinggevend coachen werkt op basis van de vertaling van wetenschappelijke uitgangspunten met betrekking tot leren en ontwikkelen naar de praktijk. Het is een combinatie van een fundamentele visie op groei (en als zodanig breed en krachtig) en een methode met concrete praktische handvatten. Hierbij gaat het om het luisteren, feedback (ook kritische) geven en vragen stellen.
Het professionaliseringstraject Leidinggevend Coachen is praktisch ingericht. Dat betekent dat iedere deelnemer o.a. feedback krijgt op de eigen manier van communiceren met behulp van op data gebaseerde feedback en video-intervisie. Het spreekt vanzelf dat we in de training dezelfde uitgangspunten hanteren als in de training Didactisch Coachen: deelnemers worden zich (meer) bewust van hun eigen talenten en de manier waarop ze die kunnen inzetten. Zo kunnen zij verder bouwen aan hun coachende vaardigheden als leidinggevende.
Werkwijze
We hebben het traject zo opgezet dat er voldoende ruimte is voor kennismaking met de achtergronden en de systematiek van Leidinggevend (Didactisch) Coachen. Daarnaast biedt dit traject veel mogelijkheden voor de vertaling naar de praktijk van deze aanpak.
Uitgangspunt is om een actief diepgaand en meerjarig maatwerkproces op gang te brengen. De onderstaande opzet beschrijft slechts de eerste stappen in dit proces. Het traject bestaat in totaal uit 8 bijeenkomsten met alle leden van de schoolleiding. Niet alle bijeenkomsten zijn met alle deelnemers tegelijk.
Opzet van het 1-jarig traject
- Bijeenkomst 1: Startbijeenkomst Inleiding Leidinggevend Coachen
- Video-opnames maken en versturen aan de trainer
- Bijeenkomst 2: Individueel feedbackgesprek met beeld
- Ongeveer 40 minuten per persoon
- Bijeenkomst 3: Video-intervisie in subgroepen van max. 6 deelnemers
- Bijeenkomst 4: Trainingsbijeenkomst De visie van de school en het lesbezoek
- Bijeenkomst 5: Video-intervisie: het (leerbevorderende) feedbackgesprek n.a.v. het lesbezoek
- Bijeenkomst 6: Trainingsbijeenkomst Confronteren en coachen
- Bijeenkomst 7: Video-intervisie in subgroepen van max. 6 deelnemer n.a.v. Confronteren en coachen
- Video-opnames maken en versturen aan de trainer ten behoeve van voortgangsmeting en feedbackgesprek
- Bijeenkomst 8: Afronding van het traject met gezamenlijke slotbijeenkomst
Praktische informatie
Deze cursus is ook incompany mogelijk.