Hoe de Business Booster werkt
De Business Booster is een keuzeprogramma voor derdejaarsstudenten. In dit intensieve programma ontwikkelt een studententeam een duurzaam meerjarenplan dat niet alleen economisch, maar ook ecologisch en sociaal waardevol is. "Studenten krijgen geen kant-en-klare vraagstukken", legt docent Arjen uit. "Ze worden uitgedaagd om zelf een koers te bepalen die het bedrijf toekomstbestendig maakt, met aandacht voor people, planet en profit." Na hun markt- en bedrijfsanalyse presenteren de studenten drie mogelijke strategieën, waarvan ze de meest impactvolle verder uitwerken. “Wat extra bijzonder is aan dit programma, voor zowel bedrijven als studenten, is dat studenten van verschillende opleidingen worden samengebracht. "Zo combineer je dus verschillende achtergronden en perspectieven in één opdracht.”, aldus Arjen.
Waarom Bioriginal de samenwerking aanging
Bioriginal is gespecialiseerd in de productie en verkoop van natuurlijke voedingsproducten, met een focus op oliën en poeders. Hun assortiment omvat een verscheidenheid aan producten, zoals supplementen en ingrediënten voor zowel consumenten als bedrijven, gericht op het verbeteren van welzijn en gezondheid. Ronald Pott had al eens eerder een stagiair van Rotterdam Business School onder zijn vleugels gehad en was enthousiast over die samenwerking. Er zijn toen mooie stappen gezet op het gebied van verspilling, onder andere door papiergebruik in de organisatie te
verminderen. Dat was reden genoeg voor Ronald om eens te onderzoeken of de samenwerking met studenten niet verder uitgebreid kon worden. “In de markt zie je dat klanten steeds meer de keuze maken voor duurzame producten. Als je als bedrijf niet ook die keuze maakt, raak je op een gegeven moment je klanten kwijt.”, aldus Ronald. Een mooie casus dus voor de studenten van RBS.
Kantoor van Bioriginal in Den Bommel
Een toekomstbestendig Bioriginal in een notendop
Boris, Simone en Coen hebben grondig onderzoek verricht binnen Bioriginal en eveneens de markt geanalyseerd. Ze gebruikten diverse modellen om verschillende strategieën te ontwikkelen, resulterend in drie nieuwe productvoorstellen die de marktpositie van Bioriginal kunnen versterken. Deze voorstellen zijn niet alleen afgestemd op de marktvraag, maar houden ook rekening met afvalvermindering. Wat deze samenwerking bijzonder effectief maakte, was de combinatie van hun studieachtergronden. Ronald bevestigt: "De samenwerking tussen twee bedrijfskundige studenten en een marketingstudent was verrijkend. Terwijl de één zich concentreerde op financiële aspecten, focuste de ander op de marketingstrategie. Ze vulden elkaar dus heel mooi aan."
Onder de indruk van studenten
Ronald is zeer te spreken over zijn studententeam: "Ik zie duidelijk waarom ze tot de top behoorden van alle teams in de Business Booster. Ze hebben veel tijd en energie geïnvesteerd in de opdracht en echt tastbare resultaten geleverd." Wat hem misschien nog het meest imponeerde, was het lef van de studenten. "Een van hen heeft zelfs diverse klanten en concurrenten gebeld om diepgaande vragen te stellen over hun assortiment. Het vraagt best wat lef om de telefoon op te pakken. Pas achteraf kwam ik te weten waar al die informatie vandaan kwam. Dat vond ik zowel leuk als indrukwekkend."
v.l.n.r. Boris, Simone, Coen en Ronald. Studenten winnen de Business Booster
Leuk voor in de la of mee aan de slag?
Voor de studenten heeft het een enorme meerwaarde om aan de slag te gaan met een echt bedrijf versus een fictieve casus. Zo legt Boris uit: “Bij een fictieve casus kun je er eventueel dingen bij verzinnen. Maar in het echt moet je je bewijzen. Alle details moeten kloppen en alles moet op elkaar aansluiten. Je betrekt continu alle stakeholders en checkt zo of wat je zegt ook klopt. Dat heb je bij een fictieve casus niet.” Hoe ervaart Bioriginal dat? Is het werk van de studenten een stuk dat in de la belandt, of gaat het bedrijf echt aan de slag met hun advies? “De onderzoeken lopen nog en we hebben nog geen kant-en-klaar product liggen, maar het is zeker niet in de la beland. Er zijn verschillende mensen mee bezig om te kijken of we het werkelijk in productie kunnen brengen.”, aldus Ronald.
De grootste meerwaarde voor bedrijven
Arjen benadrukt de voordelen voor bedrijven zoals Bioriginal om deel te nemen aan de Business Booster: "Veel mkb'ers zijn zo druk met de dagelijkse bedrijfsvoering dat ze nauwelijks toekomen aan strategische planning. Precies dat toekomstgerichte denken brengen onze studenten mee." Simone en Boris hebben dit aan den lijve ondervonden. "Bij Bioriginal was men aanvankelijk wat sceptisch over de noodzaak van verandering; iedereen was druk met zijn eigen taken. Maar de toekomst is onvoorspelbaar, en je wilt niet achter de feiten aanlopen," legt Simone uit. Voor de studenten was het ook een waardevolle leerervaring om de medewerkers te overtuigen van het belang van hun bevindingen. "Naarmate we meer onderzoek deden en onze argumenten sterker
onderbouwden, kregen we de medewerkers mee en wisten we hun enthousiasme te wekken. Onze goed gefundeerde feiten lieten weinig ruimte voor twijfel," voegt ze toe.
Eindpresentatie van de Business Booster
Tips voor succesvolle samenwerking met studenten
Uit de samenwerking tussen bedrijven en studenten is veel waarde te halen. Maar zoals bij iedere samenwerking vraagt het wel aandacht. Ronald en de studenten delen enkele waardevolle tips voor bedrijven die overwegen deel te nemen aan de Business Booster, of die op andere wijze willen samenwerken met studenten van RBS.
“We hebben eerst een stagiair van RBS in huis gehad. Daardoor hadden we al een goed gevoel bij de opleiding en wat een student allemaal mee kan brengen. Dit was een goede opmaat naar een bredere samenwerking. Maar mijn belangrijkste tip is wel dat je het grootste succes gaat behalen als je er zelf ook tijd in stopt. Als begeleider heb ik ervoor gezorgd dat de studenten met de juiste mensen in contact werden gebracht, waardoor zij hun onderzoek goed konden doen. Je moet studenten dus wel de nodige handvatten geven.”, aldus Ronald.
Simone vindt dat bedrijven vooral moeten beseffen dat studenten meer kunnen dan ze denken: “We zijn drie jaar lang gevoed met nieuwe kennis. Het zit bij ons allemaal vers in ons hoofd en we brengen dus waardevolle inzichten met ons mee. Loop als bedrijf dus niet voorbij aan de goede resultaten die studenten willen bereiken.”
Boris adviseert bedrijven om studenten echt te betrekken: "Zorg voor een duidelijk aanspreekpunt en laat ons onze gang gaan binnen verschillende afdelingen. Het helpt enorm als we ons onderdeel van het team voelen, bijvoorbeeld door uitnodigingen voor sociale evenementen zoals een paasbrunch of een borrel. Hoe meer we ons betrokken voelen bij de dagelijkse gang van zaken, hoe meer we bereid zijn om ons in te zetten."
Zelf meedoen aan de Business Booster
Enthousiast geworden over de Business Booster en de nieuwe inzichten die het jou kan opleveren? Dit programma loopt van februari tot en met juli. Neem tijdig contact op met RBS-Connect@hr.nl voor meer informatie. Ook als je benieuwd bent naar andere mogelijkheden tot samenwerking.