De (on)bewuste keuze voor betekeniseconomie
De minor Social Marketing valt onder het kernthema Betekeniseconomie, een belangrijk focusgebied binnen RBS. Vinden de studenten die deze minor kiezen het dan ook belangrijk dat welvaart plaats maakt voor welzijn? Dat wisselt in het geval van Lenny en Valentijn. Voor Valentijn was het een bewuste keuze: “We zijn de wereld aan het verslechteren en die wil ik beter maken. Als ik daarin iets wil doen wat in mijn kracht ligt, dan is dat marketing. Daarom wilde ik een maatschappelijke minor doen.” Lenny’s motivatie kwam daarentegen uit een andere hoek: “Ik was een half jaar vertraagd en de keuze voor minoren die in februari starten, was beperkt. Ik wilde graag een paper schrijven, omdat ik schrijven leuk vind en mij daarin verder wil ontwikkelen, en dat was onderdeel van deze minor. Klimaatverandering had ik niet zoveel mee. Ik vond het eigenlijk een beetje gezeur.”
De (on)bewuste keuze voor betekeniseconomie
Minor als proeftuin Binnen RBS is er ruimte om te experimenteren en te innoveren. Dat is nodig om ons klaar te stomen voor een nu nog onbekende toekomst. Binnen deze minor is er daarom gekozen voor een andere manier van samenwerken. In plaats van aan de slag te gaan in kleine groepjes van 3 of 4 studenten, vormde de halve klas van ongeveer 12 studenten samen een projectbureau. De docent was de opdrachtgever. Een van de groepen ging aan de slag met docent en ecologisch econoom Felix van Hoften. Na eerst een theoretisch deel gevolgd te hebben waarin geleerd werd hoe je goed en kritisch deskresearch doet, gingen de studenten aan de slag met een Change Product; een social marketing campagne waarbij ze een positieve en blijvende gedragsverandering teweeg brengen bij een specifieke doelgroep. De groep van Lenny en Valentijn kozen ervoor studenten bewust te maken van de gevolgen van klimaatverandering en ecologische problematiek in relatie tot de economie. “Doordat we met een veel grotere groep werkten dan normaal, konden we nu ook echt een grotere impact maken en iets neerzetten waar we trots op kunnen zijn.”, aldus Lenny.
Leren vanuit je intrinsieke motivatie
Het uitgangspunt van de minor was om studenten te laten werken aan een campagne in een rol waarin ze zichzelf willen ontwikkelen. Voor Lenny was dat het schrijven van blogs: “Oorspronkelijk was het niet eens het plan dat er blogs zouden komen, maar ik wilde me ontwikkelen in schrijven en stelde voor om blogs te maken. Op een gegeven moment hadden we een mooie contentplanning waarbij het researchteam eerst het onderzoek deed, ik er vervolgens een blog over schreef, iemand anders er een script van maakte voor de video’s, Valentijn de filmpjes opnam en monteerde, en een social media team er vervolgens weer posts bij schreef.” Valentijn koos er juist voor om voor de camera te springen: “Het was erg leerzaam om mezelf zo terug te zien op beeld. Hoe breng je een boodschap over in een hele korte video van maximaal 30 seconden? Ik werd mij ook bewust van mijn gebaren en hoeveel enthousiasme ik in een video bracht.”. Toen iedereen eenmaal zijn rol had gevonden, was er ook ruimte om onderling feedback te geven om een beter resultaat neer te zetten. “Ik heb wel eens een blog geschreven en dan gaf het social media team aan dat ze bepaalde stukken meer uitgebreid wilden hebben, omdat het dan beter aan zou sluiten op de doelgroep. Zo verbeterden we samen de content.”, aldus Lenny.
Een minor die je kijk op de wereld veranderd
De minor Social Marketing verandert je kijk op de wereld en opent je ogen. Dat is in ieder geval hoe zowel Lenny als Valentijn het hebben ervaren. Ze hadden ieder een andere mindset als startpunt toen ze aan de minor begonnen. Valentijn wilde al een bijdrage leveren aan maatschappelijke thema’s, en koos de minor om zich verder te verdiepen. “Ik ben altijd getriggerd geweest door overmatig alcoholgebruik en rookverslaving, dus misschien wil ik meer die kant op. Maar het onderwerp economie en klimaat heeft absoluut mijn ogen geopend en wat ik heb geleerd in de minor kan ik ook toepassen op andere maatschappelijke thema’s.’” Voor Lenny heeft de minor een ommezwaai teweeg gebracht in zijn keuze voor een toekomstige master en carrière. “Ik was altijd wat meer gericht op de financiële en winstgevende kant van bedrijven. Alle berichten over klimaatverandering vond ik eigenlijk een beetje gezeur. Maar de manier waarop Felix de samenhang van economie en ecologie heeft uitgelegd, duidelijk onderbouwd met betrouwbare bronnen, kon ik er niet meer omheen. Het geeft mijn ideologie en wereldbeeld dus compleet veranderd. En daarmee ook mijn keuze voor een master. Ik heb een vervelende nasmaak gekregen van bedrijven die alleen maar winst willen maken. Nu kies ik liever voor een master gericht op projectmanagement, zodat ik verbeteringen kan aanbrengen. Of dat nu is voor het klimaat of burgers en welzijn.”
Een boodschap die bijblijft en zich verspreidt
Het is bijzonder om te zien hoe de inzet van docenten binnen een minor zoveel teweeg kan brengen. “Mijn docent sloot altijd af met een slide waarop een quote stond van kunstenaar Peter Smith: ‘If we start to believe that the little you do is essential, then we have a bright future ahead of us’. Dat zal me altijd bijblijven. Als je ergens aandacht aan geeft, kun je altijd iets bereiken,” vertelt Valentijn. De mindset-switch van Lenny verspreidt zich ook in zijn omgeving. “Ik praatte tijdens de minor veel met een vriendin over wat ik had geleerd in de lessen, en zij vond dat ook heel interessant om te horen. Ze haalde vaak kleding bij goedkope winkels, maar dat wil ze nu niet meer. Daarnaast deel ik ook veel van de artikelen en papers van Felix met mijn broer. Hij studeert aan de universiteit en het heeft hem ook aan het denken gezet. We praten er regelmatig over.” Dit is slechts het begin; de toekomst wordt gevormd door de beslissingen die we vandaag nemen. Ondertussen blijven we bij RBS innoveren en studenten uitdagen, want kleine veranderingen in het onderwijs kunnen grote golven van impact teweegbrengen.
Groepsfoto tijdens de afsluitende borrel van de minor Social Marketing.