Menu
    English

    Toekomstmaker Céline verandert het maatschappelijk beeld van mensen met het Syndroom van Down

    Céline Straver begon in 2019 aan de opleiding Global Marketing en Sales bij RBS met een duidelijke missie: ze wilde ondernemen. Al in haar eerste studiejaar kregen haar ideeën voor een onderneming een concrete vorm, geïnspireerd op haar zus Enya met het Syndroom van Down. Inmiddels heeft Céline de master Consultancy en Entrepreneurship succesvol afgerond en is haar bedrijf booming. In dit artikel lees je hoe Céline impact maakt en hoe RBS daaraan bij heeft mogen dragen.

    Weinig oog voor mensen met een beperking

    “Ik weet nog goed dat in mijn eerste week een docent tegen ons zei dat er jaarlijks wel 10.000 mensen afstuderen in marketing. Dus wat zouden wij gaan doen om het verschil te maken?” Deze vraag is blijven hangen. Céline ging vaak op pad met haar zus Enya, waarbij er leuke foto’s werden gemaakt die positieve reacties opleverden. Enya keek naar alle modellen en influencers in de media en stelde Céline de vraag “Waarom lijk ik op niemand?’’. Céline antwoordde: ‘’Lieverd, dat weet ik niet, maar daar gaan wij verandering in brengen’’. Hieruit ontstond het idee voor een eigen bedrijf: “in de media is er heel weinig oog voor mensen met een beperking. Deze groep is ondervertegenwoordigd, wat leidt tot veel misvattingen. Veel mensen onderschatten wat mijn zus allemaal kan, en ik wilde dit beeld doorbreken, samen met haar.”


    Foto van Enya

    Influencer en model met down

    Céline creëerde een Instagram-account voor haar zus onder de naam downsyndrome_queen, een knipoog naar hoe Enya thuis wel eens als 'queen' wordt omschreven. "Ik wilde meteen duidelijk maken waar het account over ging.” Omdat Enya altijd al interesse had in mode en het leuk vond om te poseren, werd dit hun focus. Céline benaderde verschillende merken voor samenwerkingen, en kreeg positieve reacties. Dankzij media-aandacht groeide het account snel en steeg het aantal volgers.


    Fotoshoot met Enya voor een eigen collectie bij NAKD

    Vrouwen met een missie

    Hoewel het begon voor de ‘fun’ en met een Rotterdamse nuchterheid van ‘we zien wel’, had Céline wel degelijk een heldere ambitie en route voor ogen: “Ik wilde impact maken op grote schaal en koos ervoor om samen te werken met grote merken zoals Zalando, Douglas, Chanel Beauty en NAKD. Deze merken werken met je samen als je past binnen hun merkbeeld, en kleinere samenwerkingen zouden daar op dat moment niet aan bijdragen.” De samenwerkingen brachten soms bijzondere reacties met zich mee. “Bij een foto van mijn zus met Charlotte Tilbury-mascara vroeg iemand bijvoorbeeld waarom zij make-up van zo’n duur merk zou dragen. Dat onderstreept precies waarom ik dit doe: waarom zou mijn zus geen CT-make-up kunnen dragen, terwijl anderen dat wel doen?”


    Céline en Enya samen op de foto

    Werken en studeren combineren

    De combinatie van werken en studeren had veel voordelen: “Ik kon de theorie direct in de praktijk brengen, en andersom.” Toch waren er ook uitdagingen, en Céline voelde zich meer een ondernemer die studeerde dan een student die ondernam. “In het derde jaar moesten we stage lopen, wat lastig was omdat mijn onderneming toen al goed draaide en ik geen tijd had om ergens anders te werken. De Startup Academy van Hogeschool Rotterdam bood uitkomst en gaf mij de kans om stage te lopen bij mijn eigen bedrijf.”

    Hogeschool Rotterdam voor ondernemende studenten

    Hogeschool Rotterdam heeft veel studenten met een ondernemende geest. Daarom is de Startup Academy in het leven geroepen. Het team van de Startup Academy helpt studenten via workshops, trainingen en persoonlijke begeleiding. Ook stelt het studenten in staat om stage te lopen in hun eigen bedrijf en er zelfs af te studeren. “Ik heb erg veel gehad aan hun expertise. Hoewel ik zelf al wat verder was met mijn bedrijf en de echte startup-fase al achter de rug had, kon ik er wel altijd terecht met mijn vragen. Ik heb er dus veel steun aan gehad.”

    Impact maken op de lange termijn

    Céline en Enya hebben samenwerkingen gerealiseerd waar ze echt trots op mogen zijn. Zo was Enya de eerste persoon met het Syndroom van Down die op de cover van een magazine stond (Glamour Magazine). Ook ontwikkelde Enya een eigen collectie met NAKD en is ze ambassadeur voor Barbie. Ze heeft zelfs model gestaan voor de barbiepop met Down. Toch is dit voor Céline en Enya geen reden om achterover te zitten. “We hebben echt hele mooie dingen gedaan, maar je ziet dat de aandacht voor het onderwerp vaak even piekt en daarna weer wegzakt. Terwijl ik juist het beeld van mensen met het syndroom van down permanent en structureel wil veranderen.”

    De volgende stap voor deze toekomstmaker

    Céline’s toekomstplannen? Ze wil haar bedrijf verder laten groeien en ervoor zorgen dat mensen met het Syndroom van Down zichtbaar blijven in de maatschappij. Maar haar ambities gaan verder. Nu Céline gaar master heeft afgerond wil ze graag alle kennis die ze heeft opgedaan tijdens haar studie en in de praktijk breder inzetten om bijvoorbeeld organisaties te helpen met inclusievraagstukken en het duurzame veranderen van bedrijfsculturen. “Ik wil hierin als consultant en tussenpersoon fungeren, omdat ik de doelgroep goed ken en begrijp.”

    Gratis tip voor toekomstige ondernemers

    Céline heeft een laatste tip voor iedereen met ondernemersplannen: “Blijf niet te lang hangen in de planfase, maar ga aan de slag. Het is belangrijk om je ideeën uit te werken, maar soms blijven mensen hier te lang in hangen. De wereld verandert toch constant, dus je kunt beter onderweg aanpassingen maken. Kortom: gewoon beginnen!”

    Meer weten over Céline en Enya? Volg ze op Instagram en Tiktok onder de naam downsyndrome_queen