Menu
    English

    Profilering & Positionering

    Ontwikkelen van innovatieve en impactvolle onderwijsprogramma's

    Deze opgave richt zich op het ontwikkelen van innovatieve en impactvolle onderwijsprogramma’s, die de complexe maatschappelijke opgaven waar we voor staan aanpakken. Omdat deze maatschappelijke opgaven groot zijn, bepalen we samen met lectoren, docenten en het werkveld wat onze focus binnen die opgaven wordt. Dit vatten we samen in een kennisontwikkelagenda. Rondom de onderzoeksvragen uit die kennisontwikkelagenda, ontwikkelen we leerwerkgemeenschappen.

    Belangrijkste opdracht komend jaar

    De uitdaging voor komend jaar is het duiden van de zes maatschappelijke opgaven en de impact daarvan op ons instituut en onderwijs. We focussen ons daarbij op het ontwikkelen van een kennisontwikkelagenda en de uitvoering daarvan in leerwerkgemeenschappen.

    Kennisontwikkelagenda

    De zes maatschappelijke opgaven uit de IGOvisie zijn groot. Neem bijvoorbeeld klimaatadaptatie. Hierbinnen zijn veel deelgebieden waar je je op kunt richten. Denk bijvoorbeeld aan hitte-stress, wateroverlast of droogte. Om te bepalen wat onze focus binnen die opgaven wordt, stellen we samen met lectoren, docenten en het werkveld een kennisontwikkelagenda (KOA) op. We onderzoeken welke kennis belangrijk is om verder te ontwikkelen en onze studenten in op te leiden. Door het kiezen van deze focusgebieden, laten we ook aan de buiten wereld zien waar ons instituut voor staat.

    Dit jaar
    In studiejaar 2024-2025 starten twee opleidingen met een nieuw curriculum. Zij bieden vanaf dan opgavegericht onderwijs aan volgens het IGO casco. Het streven is daarom om de kennisontwikkelagenda in februari op hoofdlijnen klaar te hebben.

    Leerwerkgemeenschappen

    Om antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvragen die in de kennisontwikkelagenda staan, creëren we leerwerkgemeenschappen (LWG’s). Dit zijn leeromgevingen waarin studenten, docenten, onderzoekers en het werkveld samenwerken aan innovatieve oplossingen voor die maatschappelijke opgaven. Dit doen ze door samen te experimenteren, co-creëren en testen. We leren niet alleen van en in, maar ook met de stad. Ze bieden daarnaast ook een platform voor netwerken, interdisciplinaire discussies en de uitwisseling van ideeën en ervaringen.

    Dit jaar
    De integratie van onderwijs, onderzoek en werkveld in de leerwerkgemeenschappen is op conceptueel niveau uiteengezet in de IGOvisie. Dit jaar gaan we deze ideeën verder uitwerken en onderzoeken wat dit betekent voor ons onderwijs en onderzoek. Dit doen we o.a. door te starten met een pilotgroep van al bestaande leerwerkgemeenschappen binnen ons instituut. Deze groep leert van elkaar, voedt het grotere proces met ervaring uit de praktijk en krijgt tegelijkertijd theoretische kennis uit het kernteam terug. Hierdoor krijgen we waardevolle informatie voor nieuw op te richten leerwerkgemeenschappen.

    Blijf op de hoogte

    Houdt deze website in de gaten om op de hoogte te blijven van de laatste updates. Je vindt de updates onder het tabblad nieuws & agenda.

    Meedenken

    Wil je meedenken met het proces? Mail dan naar igo-koalwg@hr.nl of kom langs op ons spreekuur. Hier kun je met ons van gedachte wisselen, vragen stellen of input geven op het proces. Het spreekuur vindt elke woensdag plaats van 15.30 tot 16.30 uur. Laat vooraf even per e-mail weten of je komt.  

     

    Hannah Beljaars-Frederiks

    Hannah Beljaars-Frederiks

    Hannah is als opgavemanager verantwoordelijk voor het realiseren van de doelstellingen voor deze opgave. Zij werkt hiervoor samen met collega’s uit de verschillende opleidingen, lectoren en bedrijfsvoering van IGO.

    Lisette van Leemput

    Lisette van Leemput

    Lisette is vanuit de IGOvationHUB aangesloten als procesbegeleider. Zij is verantwoordelijk voor het beleidsmatige deel en het inrichten van het proces. Denk hierbij aan het structureren van de voortgang, afstemming met verschillende stakeholders en het bedenken van creatieve sessies.