Menu
    English

    Anders werken voor opgavegericht onderwijs

    De insteek voor het onderwijs binnen IGO verandert. Om studenten voor te bereiden op de grote maatschappelijke uitdagingen van deze tijd richt het onderwijs zich sterker op opgaven zoals de energietransitie, circulariteit en digitalisering. Dit vraagt om kennis en samenwerking over de opleidingen heen. Els Bakens-Moons, sinds juni ’24 samen met Ingeborg Heeze opgavetrekker Professionalisering binnen IGO, vertelt hoe de organisatie meebeweegt in deze ontwikkeling.

    Over de disciplines heen
    “Bij opgavegericht onderwijs verandert de rol van de docent. In deze onderwijsstijl leren studenten samenwerken vanuit verschillende disciplines, zodat ze elkaars kennis kunnen aanvullen en samen de beste oplossingen voor complexe vraagstukken kunnen ontwikkelen. Studenten Bouwkunde bijvoorbeeld leren niet alleen gebouwen te ontwerpen, construeren en verantwoord te realiseren; ze leren hoe ze straks als professional samenwerken met andere experts zoals watermanagers, civiel ingenieurs en ruimtelijk ontwerpers om een diverse en inclusieve wijk te verwezenlijken. Dit betekent dat docenten niet langer alleen vanuit hun eigen vakgebied lesgeven. De rol van de docent verandert en ook de manier waarop collega’s samenwerken. Alle medewerkers van IGO, inclusief ondersteunend personeel en management, zijn onderdeel van deze ontwikkeling.”

    Bekwaamheid en lerend vermogen
    "De keuze van IGO voor opgavegericht onderwijs doet een groot beroep op de bekwaamheid en het lerend vermogen van docenten. Er komen vragen bij kijken, zoals hoe we studenten leren omgaan met complexiteit en onzekerheid, en hoe we hen begeleiden bij vraagstukken waar we als docent zelf ook het antwoord niet op hebben. Of hoe stimuleren we studenten om hun eigen positie in te nemen wanneer zij aan een maatschappelijke opgave werken? Vragen over de basis van het docentschap blijven daarnaast even relevant en deel van de professionele ontwikkeling. Denk bijvoorbeeld aan onderwerpen zoals formatief handelen, zelfregulerend lerend en docentrollen. Met het oog op de ontwikkeling van opgavegericht onderwijs en de diversiteit aan leervragen maakt IGO expliciet ruimte voor professionele ontwikkeling in een lerende cultuur. Wat vraagt het van docenten om studenten op te leiden tot vakbekwame professionals, die vanuit hun eigen vakgebied bij kunnen dragen aan oplossingen voor grote maatschappelijke vraagstukken? Hier zijn we als instituut voortdurend mee bezig."

    Van elkaar leren
    “Deze verandering gaat vooral over een andere vorm van samenwerken en van studenten begeleiden. Vaardigheden die je al beheerst zet je op een andere manier in. Het professionaliseringstraject is een bijzondere opgave binnen IGO omdat het iedereen aangaat, maar ook omdat ieder team een eigen pad bewandelt. Binnen de opleidingen denken collega’s al hard na over wat nodig is om de beweging te kunnen maken, vanuit hun eigen behoeftes. Er gebeurt dus al veel binnen IGO, en met elkaar doen we het heel goed. Het is belangrijk dat we dat zien, delen en van elkaar leren. De IGO Studiedagen die komend collegejaar op de agenda staan - 7 november is de eerste – zijn hier de perfecte gelegenheid voor, maar ook de IGO Talks en IGO Ontmoet bijeenkomsten.”

    Zin in hoger onderwijs
    “Wat we hopen te bereiken met dit professionaliseringtraject? Behalve natuurlijk de toekomstgerichte begeleiding van studenten en het samenwerken met collega’s, is dat toch ook dat we lol hebben met elkaar om aan die grote opgaven te werken en de verandering omarmen. Samen zin hebben in het hoger onderwijs en samen toekomst maken!”

    18 oktober 2024