Menu
    English

    Jaaropening IGO: we zijn weer begonnen!

    Zoekende eerstejaarsstudenten in de gang, vakantieverhalen bij de koffieautomaat en frisse ideeën en initiatieven op de werkvloer: het studiejaar '24-'25 is van start! Bij de jaaropening op dinsdag 27 augustus kwam in vogelvlucht langs wat ons komend jaar te wachten staat aan ontwikkelingen binnen het onderwijs en de organisatie van IGO.

    In een goed gevulde collegezaal trappen Daan van Beekum (docent Bouwkunde en opgavetrekker Studentsucces) als moderator van de jaaropening en Robert van Ingen, directeur IGO, het gesprek af. Met vakantiefoto's op de achtergrond - Daan al springend op een trampoline in een Hollandse boerenwei en Robert op z'n sportiefst tegen een indrukwekkend Alpen decor - gaat het al snel over belangrijke vernieuwingen en uitdagingen binnen IGO.

    Terugblikkend op zijn bezoek aan Pride Copenhagen noemt Robert het belang van jezelf kunnen, mogen én durven zijn. "Ongeacht achtergrond, levensovertuiging en geaardheid. Deze vrijheid is essentieel voor het realiseren van studentsucces en werkgeluk." Daarom is diversiteit & inclusie een van de speerpunten voor IGO voor komend studiejaar. Dat vertaalt zich onder andere in het onder de loep nemen van de studeerbaarheid van ons onderwijs.   

    Een andere prioriteit voor '24-'25 is de ontwikkeling en opstart van de deeltijdopleiding Built Environment. Robert: "Voor de zomer hebben we groen licht gekregen van de Commissie Doelmatigheid Hoger Onderwijs om in september '25 van start te gaan met de eerste lichting studenten voor deze opleiding. Het mooie van Built Environment is dat deze brede studie over de gebouwde omgeving zich richt op werkende professionals, maar ook schoolverlaters die - om wat voor reden ook - geen voltijdstudie kunnen volgen. Hiermee bieden we een studie aan voor doelgroepen die we nu nog moeilijk kunnen bereiken en bevorderen we de toegankelijkheid en inclusiviteit van het hoger beroepsonderwijs."

    Studentsucces en in het bijzonder de uitdagingen rondom langstuderen staan ook hoog op de agenda. "Nog te veel studenten lopen tijdens hun studie vertraging op, die misschien voorkomen had kunnen worden. Ongeplande vertraging is voor de student niet goed, maar ook voor IGO niet. Zo ontstaat bijvoorbeeld financiële druk doordat langstudeerders na vier jaar niet meer vanuit de overheid bekostigd worden. Daarnaast wordt in de politiek zelfs gesproken over de introductie van een langstudeerboete. Een boete waar we als hogeschool fel tegen zijn, maar ons wellicht wel tot moeten gaan verhouden. Hoewel we steeds beter grip krijgen op het vraagstuk en door onze eerdere inspanningen de prognoses een voorzichtige ombuiging laten zien, blijft dit aandacht vragen. Om grip op studentsucces te vergroten, heeft iedere opleiding een plan van aanpak opgesteld. Daar geven we komend jaar verder uitvoering aan. We richten ons in de aanpak niet alleen op het begeleiden van langstudeerders, maar ook op de voorkombaarheid van studievertraging en dus langstuderen."

    Het financieel vooruitzicht is een ander belangrijk punt voor komend studiejaar. "De afgelopen jaren is er gedegen financieel beleid gevoerd. Daarom staan we er - ondanks een krimp in studentenaantallen - als Hogeschool Rotterdam, en als IGO, goed voor. Dat het nieuwe kabinet spreekt over bezuinigingen op het hoger onderwijs maakt dat we een onzekere periode ingaan. Die ontwikkelingen volgen we op de voet en we anticiperen daarop door in scenario's te denken. Maar positief is dat we financieel kerngezond zijn en een stootje kunnen hebben."   

    De organisatie van IGO verandert mee in de ontwikkelingen. "De Strategische Agenda van Hogeschool Rotterdam en de IGOvisie vragen om een organisatie waarin we sneller op veranderingen kunnen inspelen en meer verbonden zijn met de wereld om ons heen. Daarin hebben we nog een slag te maken. De operationele gang van zaken in het onderwijs en de organisatie kunnen beter. Ook kijken we naar de samenstelling van het MT en verschillende rollen van leidinggevenden. Over een aantal weken kom ik met een update over deze ontwikkelingen."

    Naast de invloed die de Strategische Agenda en de IGOvisie op de organisatie hebben, bieden ze vooral de context rondom ontwikkelingen in het onderwijs die dit jaar bij de opleidingen spelen. Ilona Plessius, manager Onderwijsinnovatie: "Afgelopen jaar hebben we met elkaar verkend wat we willen bereiken met het nieuw ontwikkelde onderwijs. The proof of the pudding is in the eating. We zijn dan ook heel benieuwd wat het ons en de studenten gaat brengen." Een van die ontwikkelingen is de nieuwe PPO (Persoonlijke Professionele Ontwikkeling)-lijn die bij Vastgoedkunde en Civiele Techniek start. Michelle van Ammers-Wesselo, lid van de kerngroep hiervoor en teamleider jaar 1 bij Vastgoedkunde, licht toe: "Waar de focus bij PPO eerst met name op de student lag, ligt die nu ook op de student als onderdeel van de maatschappij, in relatie tot anderen dus. Zo leren studenten multidisciplinair samenwerken en maken ze straks een verschil als professional." Anabel Mendez Lorenzo, docent bij Civiele Techniek, vult aan: "Daarmee past deze vorm van PPO beter bij de maatschappelijke opgaven waar IGO aan werkt."

    En dat geldt ook voor het opgavegericht onderwijs dat gaat starten in jaar 3. Jonas Martens, docent bij Watermanagement, vertelt: "Samen met studenten Civiele Techniek, Ruimtelijke Ontwikkeling en Bouwkunde gaan onze studenten Rotterdamse problemen aanpakken en een poging wagen die op te lossen. Het mee ontwikkelen van een nationaal natuurreservaat, het Nationaal Park Rotterdam, is een van de voorbeelden waar onze studenten mee aan de slag gaan."

    De gezamenlijke lunch staat klaar in de binnentuin, het is tijd om af te ronden. Met alle ontwikkelingen die er spelen wil Robert tot slot alle collega's nog iets meegeven: "Doe vooral mee. We hebben met elkaar een rol in de veranderingen. Ga samen met studenten en collega's op zoek naar nieuwe antwoorden, oplossingen en innovaties. Weet ook dat fouten maken mag, niet alles zal meteen helemaal goed gaan. En vergeet vooral niet om plezier te maken met elkaar, dat is ook belangrijk. Ik kijk uit naar komend jaar en wens jullie allemaal een heel mooi collegejaar!"

     

    Lees hier ook over de centrale jaaropening van Hogeschool Rotterdam.

    "We hebben met elkaar een rol in de veranderingen. Ga samen met studenten en collega's op zoek naar nieuwe antwoorden, oplossingen en innovaties."