“In september ’24 trappen we af met de minor Digitalisering in de Gebouwde Omgeving. De gelijknamige leerwerkgemeenschap gaat dan ook van start. We gebruiken de minor, die we ook in het tweede semester van dit studiejaar aanbieden, als een broedplaats voor de leerwerkgemeenschap. Studenten vanuit verschillende disciplines, bijvoorbeeld de gebouwde omgeving of informatica, werken samen aan de digitalisering van de stad. Denk bijvoorbeeld aan parametrisch en generatief ontwerp, en digital twins, waarmee je allerlei scenario’s voor ruimtelijke ontwikkeling kunt simuleren en zo ontwerpen kunt optimaliseren.”
Hoe ziet de samenwerking met bedrijven eruit voor de minor in deze leerwerkgemeenschap?
“We hebben bedrijven gevonden die voorlopers zijn in digitale ontwikkelingen en die hun kennis willen delen. Dat zijn bijvoorbeeld architecten, stedenbouwkundigen en ingenieurs, maar ook specialisten in GIS en parametrisch ontwerp. En bedrijven uit de automatisering en robotisering. Een heel breed scala dus. Wat bedrijven nu al waarderen is dat zij hiermee ook hun netwerk vergroten. Want ze komen elkaar binnen de LWG tegen. En ze halen binnen de LWG ook zelf weer kennis op. Zo organiseren we met de LWG naast de minor ook masterclasses door bedrijven. Die zijn bedoeld voor andere bedrijven, studenten en docenten.”
“De minorstudenten gaan zich specialiseren bij een van de betrokken bedrijven na een crash course in de eerste weken van de minor over wat er speelt op dit gebied. Dat doen ze met een stage – of eigenlijk een leerplek – van twee dagen per week en dat twaalf weken lang. Daarnaast werken de studenten in groepen aan cases, die de bedrijven samen aandragen en vormgeven. Denk bijvoorbeeld aan het onderzoeken of het mogelijk is in één keer alle optoppingen op gebouwen in de hele stad in beeld te brengen.”
Een leerwerkgemeenschap opzetten kan per definitie niet in je eentje. Hoe ziet het team eruit voor de Digitalisering in de Gebouwde Omgeving?
“Friso Vos de Wael, docent bij Watermanagement, en Arjen Veldhuis, docent bij Bouwkunde, zijn met mij vanaf het vroege begin betrokken. Net als Christoph Maria Ravensloot, lector Duurzaam Bouwproces met BIM, en Peter Anker, hoofddocent bij Civiele Techniek. De minor hebben we geïnitieerd op een moment dat ook het idee voor leerwerkgemeenschappen binnen IGO ontstond. Toen besloten we meteen ook een LWG op te richten rond het thema, omdat het zo relevant is. We trekken de minor en dus ook de opbouw van de leerwerkgemeenschap helemaal samen. Er zijn inmiddels veel meer collega’s in meer of mindere mate betrokken, de kennis komt uit alle hoeken van IGO en daarbuiten. En dat is ook altijd de intentie geweest achter de LWG: we doen het samen.”
Wat heeft dit pionieren als leerwerkgemeenschap tot nu toe opgeleverd, naast de minor?
“De minor is een mooi en handig onderwijskundig middel, dus dat is al een fijn resultaat. Het heeft ons netwerk en dat van de deelnemende bedrijven verstevigd. En het heeft veel enthousiasme bij ons, de bedrijven en de gemeente Rotterdam losgemaakt.”
Wat hoop je voor de nabije toekomst en wat is daarvoor nodig?
“We willen de kennislijn vanuit de minor in het zesde semester doortrekken naar het vervolg van de opleidingen, richting afstuderen. En we willen heel IGO en mogelijk ook CMI erbij betrekken. Ook versterken we de samenwerking met andere hogescholen en universiteiten en starten we met onderzoek naar digitale fabricage. Voor dat alles is extra mankracht nodig, het moet voeding blijven krijgen.”
Gaan we behalve in het virtuele domein ook iets terugzien op Academieplein zelf van deze leerwerkgemeenschap Digitalisering in de Gebouwde Omgeving?
“Ja, zeker! We hebben namelijk ook de DigiHub opgericht. Die zit in een ruimte naast het restaurant. Daar kan iedereen – inclusief medewerkers van bedrijven – samenwerken aan digitale vraagstukken en we geven er lessen. Er komt ook toegang tot een BIM server en het Open Urban dataplatform. In de toekomst willen we het uitbreiden tot een soort lab, inclusief robots. Kom vooral allemaal kijken!”
* Meer over leerwerkgemeenschappen
Een leerwerkgemeenschap (LWG) is een leer- en onderzoeksomgeving waarin studenten, docenten, onderzoekers en professionals uit het werkveld samenwerken. Het vormt een plek voor het opgavegericht onderwijs dat centraal staat in de IGOvisie. Binnen een LWG vindt een integrale benadering plaats van vraagstukken uit de gebouwde omgeving. Een LWG kan zich concentreren rondom een fysieke plek – zoals M4H – maar kan zich ook focussen op een thema, zoals de LWG Digitalisering in de Gebouwde Omgeving. Inhoudelijke richting aan het onderwijs en onderzoek binnen de LWG's komt vanuit de kennisontwikkelagenda (KOA) van IGO. Dit instrument maakt inzichtelijk op welke maatschappelijke opgaven en gebieden we als instituut kennis willen ontwikkelen en waar onze prioriteiten liggen. Voor de opleidingen is het een kapstok voor de verdere uitwerking van die kennisontwikkeling.
13 september 2024