Erkenning door zichtbaarheid
“Diversiteit en inclusie is erg belangrijk, omdat ik in mijn omgeving en in anderen mezelf herken. Het helpt om het begrip voor elkaar te vergroten en verder te kijken dan bepaalde vooroordelen. Op die manier leer je elkaar veel beter kennen,” aldus Ischa van der Meer, die Bouwkunde studeert op AP. "Toen ik hier bij IGO een lijst zag met allerlei soorten studenten, elk met hun eigen achtergrond en omstandigheden, zoals studenten die al vader of moeder zijn, besefte ik dat het zichtbaar maken van al deze groepen erkenning geeft aan de diversiteit." Voor haar studiegenoot Amir Ali Al-Fartousy draait diversiteit en inclusie vooral om medemenselijkheid. "Maar je moet er vooral ook niet te bewust mee bezig zijn, want dan wordt het nep. En als je bepaalde groepen benadrukt, sluit je juist anderen weer uit. Zoals het nu bij IGO gebeurt is precies goed."
Hoog op de agenda
Diversiteit en inclusie (D&I) is voor de instituten IGO en EAS een thema dat hoog op de agenda staat. Want zoals Robert van Ingen, directeur van IGO, toelicht: “Het is ontzettend belangrijk dat iedereen er mag zijn, dat je jezelf mag zijn en je veilig voelt. Dat is essentieel om tot leren en studeren te komen.” In het studiejaar '23-'24 zijn de eerste stappen gezet om de bewustwording binnen de organisatie te vergroten, onder andere met dit event. Het aanstellen van D&I ambassadeurs onder studenten en medewerkers is een volgende ambitie. Guusje Tavecchio, adviseur D&I vanuit Hogeschool Rotterdam, moedigt IGO in haar plenaire toelichting bij All Inclusive AP aan om op deze weg door te gaan. "IGO werkt heel actief aan dit thema. Er is geen enkel ander instituut waar ik zo vaak gevraagd word om te komen spreken. Belangrijk is dat D&I vooral iets is dat je moet doen. Durf vragen te stellen, kleur niet voor een ander in en ga in gesprek."
Eten verbindt
Dat gesprek kwam volop op gang op de Global Gathering. Een groep Bouwkunde studenten lieten bezoekers hier letterlijk proeven van de diversiteit aan culturen op AP. Het lekkers varieerde van Franse kaas, tot Surinaamse mintgroene lapis pudding en Turkse gevulde aubergine. Bij ieder gerecht vertelden de studenten met trots waarom ze juist dit hadden meegenomen. Malak Kariouh pakte uit met een uitgebreide Marokkaanse trouwfeestsalade: “Zo voelen ik en heel veel anderen van verschillende culturen hier op school ons weer één.”