Menu
    English

    Contouren van de IGO kennisontwikkelagenda

    09 juli 2024

    Het onderwijs en onderzoek binnen IGO richt zich op zes belangrijke maatschappelijke opgaven die de toekomst bepalen. Die opgaven variëren van klimaatadapatatie tot circulariteit, inclusie en digitalisering. In een kennisontwikkelagenda brengen we deze opgaven samen en werken we ze uit. Dat is een heel proces, waar een groep docenten, lectoren, de portefeuillehouders, opgavetrekker en projectleider voor Positionering & Profilering en anderen nauw in samenwerken. David ter Avest, docentonderzoeker bij Ruimtelijke Ontwikkeling en mede-ontwikkelaar van de agenda, blikt terug op de voortgang van de afgelopen maanden. 

    "De contouren van de kennisontwikkelagenda staan! Op hoofdlijnen zijn we het eens over vorm en inhoud van wat we in de wandelgangen de KOA noemen. Een sessie in februari '24 was een belangrijk startpunt om uit de maandenlange spraakverwarring te komen. Want wat is een kennisontwikkelagenda eigenlijk? Dat kun je op verschillende manieren uitleggen. Betrokkenen vanuit onderwijs en onderzoek zaten soms ook anders in de wedstrijd. Nadat definitie, doel en opbouw helder waren, konden we de inhoud ingaan. In kleinere comités hebben we thema's uitgediept. Vanaf mei zijn we met een schrijfclub bezig om de KOA uit te werken." 

    Grillige stappen vooruit 
    "Als docentonderzoeker denk ik vanuit twee perspectieven mee met de ontwikkelingen; zowel vanuit het onderwijs als het onderzoek. Ik heb ook enige ervaring met een KOA vanuit een ander project van Hogeschool Rotterdam (Werkplaats Sociaal Domein Zuid-Holland Zuid). Dit gaf de discussie aan het begin over wat een KOA is veel inzichten. In de sessies zijn we als diverse groep op één lijn gekomen. Het is een wat grillig proces geweest: soms gingen we snel en andere momenten vielen we terug in oude discussies. Maar we maken stappen en onze inzet staat overeind: onderwijs en onderzoek samen." 

    Met het werkveld 
    "In het najaar ronden we de kennisontwikkelagenda af. Dan hebben we een heldere, inhoudelijke kapstok voor onderwijs en onderzoek binnen IGO en voor andere takken van Hogeschool Rotterdam, zoals EMI en CoE HRTech. En heel belangrijk, deze KOA gaat ons verhaal en met name onze uitgestoken hand zijn naar de praktijk om samen aan maatschappelijke opgaven te werken."