Wat wordt anders voor studenten?
"In het nieuwe PPO programma bereiden we studenten voor op opgavegericht werken, waarbij andere competenties centraal staan die studenten voorbereiden op de maatschappelijke opgaves van 2030. Het programma maakt gebruik van de Inner Development Goals om studenten bewust te maken van maatschappelijke veranderingen die aansluiten bij de opgaven van IGO. In het derde jaar werken ze multidisciplinair aan een specifieke opgave, waarbij de focus verschuift van "wie ben ik en hoe kan ik dingen veranderen" naar "wat is mijn rol in de maatschappij en ten opzichte van anderen?" Coaches hebben een actiever aandeel in de lessen met het nieuwe PPO programma. Ze zijn vaker aanwezig om de samenwerking in projectgroepen te observeren, intervisies te begeleiden en feedback te geven. Studenten krijgen workshops over thema’s die passen bij de Development Goals en kiezen in hun derde jaar een thema dat hen aanspreekt. Dit helpt hen om kritisch naar zichzelf te kijken en hun rol in het grotere geheel te begrijpen."
Wat merken docenten van de verandering?
"Een belangrijke verandering is dat docenten niet langer binnen hun eigen eiland, hun vakgebied, werken. De interactie met andere inhoudelijke docenten wordt steeds belangrijker. Dit zorgt ervoor dat lessen thematisch en samenhangend zijn. Om docenten hierin te ondersteunen, zijn er workshops en handleidingen ontwikkeld. Deze tools helpen hen om binnen de beperkte tijd van 60 minuten de gestelde leerdoelen effectief te bereiken en studenten optimaal voor te bereiden op de maatschappelijke uitdagingen die voor hen liggen.’’
Hoe verliep de aanloop naar de lancering van het nieuwe PPO-programma?
"De voorbereidingen begonnen in februari en waren intensief. De grootste uitdaging was om alle opleidingen samen te brengen en met elkaar iets nieuws te creëren. Het loslaten van oude structuren en het ontwikkelen van een toekomstgerichte aanpak was eveneens een uitdaging, vooral omdat we werken met kwaliteiten die pas in 2030 volgens de agenda van de Sustainable Development Goals volledig tot bloei zullen komen en waarvan de samenleving later pas profijt zal hebben. Ondanks enkele obstakels, zoals verschillende snelheden en tijdsdruk, verliep dit proces relatief soepel. Docenten stonden open voor de veranderingen. Nu hebben we stof voor de eerste twee blokken ontwikkeld en de laatste twee blokken ronden we binnenkort af. We hebben een gezamenlijke basis en einddoel vastgesteld, waarbij elke opleiding de vrijheid heeft om maatwerk te leveren."
En hoe gaat het nu verder?
"In september starten de eerste opleidingen met het nieuwe programma. Het idee is dat het programma meegroeit met de eerstejaarsstudenten die dan beginnen, en hen begeleidt tijdens hun verdere leerjaren. Het programma zal flexibel meebewegen met de student journey, om zo goed mogelijk aan te sluiten op hun ontwikkeling en behoeften.’’
Wat hopen jullie eind van het studiejaar bereikt te hebben?
‘’We hopen dat studenten de waarde van het PPO-programma inzien en beseffen hoe belangrijk het is om hun eigen ontwikkeling actief te volgen en regelmatig te reflecteren. Door het programma te koppelen aan relevante thema’s, verwachten we dat studenten hun rol binnen de sector beter gaan begrijpen. Het uiteindelijke doel is dat studenten effectief samenwerken aan complexe opgaven. We zijn ook benieuwd of het programma de gewenste resultaten oplevert en aansluit bij de oorspronkelijke visie. Bovenal hopen we dat studenten aan het einde van het jaar duidelijk kunnen aangeven wie ze zijn, waar hun interesses liggen en welke maatschappelijke vraagstukken hen aanspreken.’’
De rol van Michelle en Tom in het ontwikkelen van het nieuwe PPO programma
Michelle en Tom hebben een sleutelrol gespeeld bij de ontwikkeling van het nieuwe PPO-programma. Michelle, als lid van de kerngroep, was medeverantwoordelijk voor de opzet van de inhoudelijke structuur. In haar rol als teamleider van het eerste jaar van de opleiding Vastgoedkunde begeleidt zij de coaches bij het toepassen van de visie. Tom, als procesbegeleider, zorgde voor een soepel verloop van het ontwikkeltraject door alle relevante stakeholders, zoals de curriculumcommissie, te betrekken en het proces waar nodig te evalueren en bij te sturen.
17 oktober 2024