English

Honours Programme Festival: “Iedereen ziet elkaar voor wie ze zijn. Maar ook voor wat ze hebben gedaan.”

Gabriël Snijders is een vierdejaars student Vastgoedkunde aan de Hogeschool Rotterdam. Dit jaar heeft hij ervoor gekozen om een tussenjaar te nemen om zijn herkansingen te halen en extra vaardigheden op te doen naast zijn studie. Daarnaast werkt hij als student-assistent voor het Honoursprogramma van Vastgoedkunde. Op 28 juni vindt het Honours Programme Festival plaats, een jaarlijks evenement waar studenten van het Honoursprogramma hun prestaties van het afgelopen jaar presenteren.

Binnenkort is het Honours Programme Festival. Wat kunnen wij daarvan verwachten?

“In een informeel gesprek presenteren studenten van het Honoursprogramma hun portfolio en waar ze trots op zijn. Er wordt gepraat over prestaties en het is een moment van terugblikken op het afgelopen jaar. Het doel is ook om een community te creëren waar iedereen samenkomt en elkaar ziet voor wie ze zijn. Maar ook voor wat ze hebben gedaan. Dat willen we dit jaar bereiken met het Honours Festival. Ook mensen die niet in het Honoursprogramma zitten, kunnen zich aanmelden om naar het festival te komen.”

Wat houdt het Honoursprogramma in?

“Het Honoursprogramma staat los van de reguliere studie. Het programma biedt studenten de mogelijkheid om naast hun studie extra activiteiten te doen om het meeste uit zichzelf te halen. Ik ben bijvoorbeeld penningmeester bij mijn studentenvereniging. Zo krijg ik naast mijn vastgoed vaardigheden, ook financiële vaardigheden.”

Krijg je er ook studiepunten voor?

“Je krijgt er geen studiepunten voor, maar je krijgt wel een Honours diploma als je klaar bent. Dat helpt heel veel wanneer je straks gaat solliciteren. Met een Honours diploma sta je tijdens het sollicitatieproces met één punt voor.

Waarom en wanneer heb je je hierbij aangesloten?

“In het tweede jaar kwam ik in aanraking met de heer Peter Anker, het hoofd van het Honoursprogramma. Hij bood ons de kans om deel te nemen aan International Week. Tijdens deze week werk je aan een vastgoedproject voor een ontwikkelaar, waarbij je een haalbaar alternatief uitwerkt. Dit leek me heel leuk, vooral omdat we dan met studenten uit andere landen kunnen samenwerken.”

Werk je ook samen met studenten van andere opleidingen?

“Ja. Tijdens International Week werk je bijvoorbeeld met studenten van andere vastgoedgerelateerde studies uit onder andere Engeland, België, Duitsland en Frankrijk. Gedurende die week werk je samen in het Engels aan een project. Bij andere projecten werk je ook met studenten van andere studierichtingen van de hogeschool, zoals Bouwkunde, Facility Management, International Business, Bedrijfskunde, Business IT & Management.

Merk je verschil in hoe jij dingen benadert als Vastgoedkunde student en iemand van een andere opleiding?

“Ik had laatst een case-study bij Deloitte, waarbij ik samenwerkte met studenten van andere studies. Ik ben heel pragmatisch en oplossingsgericht, terwijl zij het probleem eerst wilden uitwerken en bespreken vanuit verschillende invalshoeken. Dit was interessant, maar ik merkte dat er veel gepraat werd. Daarom nam ik de rol van mediator aan om ervoor te zorgen dat iedereen zijn ideeën kon inbrengen en we niet alleen maar bleven praten. Samenwerken met studenten van andere studies leert je veel over verschillende werkwijzen.”

Het Honoursprogramma is laatst bij Modulemakers geweest, kun je daar wat over vertellen?

“Dat was in mijn eerste jaar, net voor de eerste International Week. Tijdens een officiële meeloopdag bij Modulemakers kregen we een procesgericht probleem voorgelegd. Ze wilden meer produceren, maar dat lukte niet. Samen met studenten van Bouwkunde en International Business werkten we aan een oplossing. Zij brachten hun kennis in, en ik kon oplossingsgericht meedenken. Zo kwamen we tot een creatieve oplossing waardoor zij meer productie konden draaien.”

Werk je altijd met dezelfde groep studenten?

“Nee, hoewel je vaak dezelfde studenten van Vastgoedkunde tegenkomt die ook het Honoursprogramma doen, werk je meestal in verschillende groepen met studenten van andere studies.”

Hoeveel tijd ben je kwijt aan het Honoursprogramma?

“Het voordeel is dat je je tijd zelf kunt indelen. Er zijn niet veel vaste uren. Je kunt deelnemen aan studiegerichte case-studies wanneer je tijd hebt. Activiteiten naast je studie, zoals werk voor een studentenvereniging, kunnen ook meetellen voor het Honoursprogramma.”

Waarom zouden studenten zich moeten aansluiten bij het Honoursprogramma? Wat maakt het zo bijzonder en leuk?

“Het bijzondere aan het Honoursprogramma is dat je meer doet dan je misschien in eerste instantie verwacht. Ik heb veel bijzondere dingen naast mijn studie gedaan, zoals bedrijven van binnen gezien en hen geholpen met problemen. Ik heb studenten uit andere landen leren kennen waarmee ik nog steeds goed contact heb. Dit zijn mijn vrienden geworden. Het is een unieke kans om je netwerk te verbreden en op een creatieve manier veel te leren naast je studie. Je loopt over de bedrijfsvloer, ziet mensen van verschillende afdelingen werken en mag daar advies over geven. Ze nemen je serieus. Het is een mooie kans voor iedereen.”