Menu
    English

    Opleiding Verloskunde

    Wat je als (stage)werkveld over onze opleiding wilt weten

    Op deze pagina vind je informatie over de opbouw van de opleiding en hoe het praktijkleren van de opleiding Verloskunde eruit ziet. Daarnaast vind je alles wat je moet weten als je een praktijkopdracht met studenten wil doen of als je een stageplaats wil aanbieden.

    Toon:

    De Verloskunde Academie Rotterdam (VAR) leidt verloskundigen op voor de hele keten van geboortezorg. Zo bieden wij bachelor en master onderwijs aan. Onze bachelor is gericht op de zelfstandige praktijk en onze masteropleiding op de klinisch werkende verloskundige. Wij beschikken als enige verloskunde academie over deze masteropleiding.

    Binnen ons onderwijs wordt nauw samengewerkt met lectoraten binnen Kenniscentrum Zorginnovatie, hiermee wordt de koppeling tussen onderzoek en onderwijs gewaarborgd.

    Opleidingen

    De bacheloropleiding Verloskunde leidt studenten in vier jaar op tot eerstelijns verloskundige. Deze opleiding is in 2008 overgegaan van SROV naar Hogeschool Rotterdam. Onze studenten hebben een afwisselend programma waarbij kennisoverdracht wordt afgewisseld met veel stageperiodes in de praktijk en bij ketenzorgpartners. Om af te studeren voeren studenten een onderzoek uit, ze worden hierbij – in samenwerking met Kenniscentrum Zorginnovatie – intensief begeleid.

    Visie op het onderwijs

    We willen verloskundigen opleiden die zich gemakkelijk kunnen aanpassen aan de continu veranderende wereld om ons heen. We leiden onze studenten daarom zo dicht mogelijk op bij de praktijk. Kennis, vaardigheden en beroepshoudingen worden integraal aangeleerd door de studenten zoveel mogelijk aan echte beroepstaken en problemen te laten werken.

    Ontwikkeling van onze bacheloropleiding

    Levenslang leren, evidence based medicine en innovatie zijn vanzelfsprekend in de ontwikkeling van onderwijs en beroep. We investeren daarom voortdurend in interactie met de praktijk. De kwaliteit van ons onderwijs en onze organisatie wordt voortdurend verbeterd op basis van evaluaties en nieuwe ontwikkelingen.

    Uitgangspunt onderwijs

    Sociaal constructivisme is het uitgangspunt van ons onderwijs. Het onderwijs is georganiseerd rondom de beroepstaken van de verloskundige. Studenten werken aan integrale opdrachten, afkomstig uit de beroepspraktijk. Ze bouwen samen met andere studenten kennis en vaardigheden op en leren actief van inzichten. De rest van het onderwijs staat ten diensten van deze opdrachten.

    Stage

    Ook tijdens de stage is het sociaal constructivisme ons uitgangspunt. We sturen onze studenten aan om zelf doelen te stellen. We begeleiden ze bij het opstellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan. De student gaat na over welke kennis en vaardigheden ze al beschikt en wat ze nog wil/moet leren om bekwaam te zijn als verloskundige.

    Toetsing

    De competentie en kennisontwikkeling wordt op twee manieren getoetst. Zo worden kennis- en vaardigheidstoetsen afgenomen. Voor deze toetsen behalen studenten studiepunten. Kenmerkend voor het sociaal constructivisme is het afnemen van diagnostische toetsen. Studenten kunnen hiervoor niet zakken of slagen. Ze krijgen feedback op hun prestaties. Dit is een belangrijk leermoment.

    Interprofessioneel leren 

    Onze studenten wordt tevens geleerd om gebruik te maken van de expertise van andere professionals binnen de keten van geboortezorg. Hiervoor is gestart met interprofessioneel onderwijs. Zo wordt onder andere samengewerkt met de bachelor Medische Hulpverlening. Studenten leren op deze manier interprofessioneel samen te werken en kunnen zo de transfer maken naar de beroepspraktijk.

    Visie op verloskunde

    Een gezonde moeder en een gezond kind is in onze visie het doel van de verloskundige zorgverlening. Daarbij moet het handelen van de verloskundige gericht zijn op de veiligheid (risicoprofiel) van moeder en kind en op het beschermen en bevorderen van de gezondheid van beiden.

    Client centered care als uitgangspunt 

    Wij beschouwen de vragen van en de zorg voor de cliënt als hét uitgangspunt voor het verloskundig handelen. We hebben ervoor gekozen ons te profileren met onze opvattingen over ‘client centered care’. Respect voor de autonomie van de vrouw is hierbij het uitgangspunt. Dit zonder de verantwoordelijkheid voor keuzes eenzijdig bij haar neer te leggen (shared decision making).

    Interprofessioneel samenwerken

    Wij vinden verloskundig onderzoek binnen de hele keten belangrijk. Participeren in onderzoek en evidence based werken moet naast samenwerken in de keten vanzelfsprekend zijn voor hedendaagse verloskundigen. Dit is nodig om goede verloskundige zorg in de eerste- en tweedelijn te behouden, te verbeteren en om het vak verder uit te kunnen breiden (in fertiele levensfase).

    Wij bieden als enige verloskunde academie de masteropleiding Physician Assistant – klinisch verloskundige (MPA-KV) aan. Deze opleiding biedt verdieping in de verloskunde, verbreding van medische kennis, verdere wetenschappelijke scholing en persoonlijke ontwikkeling. We leren de verloskundige om medische kennis en vaardigheden op hbo-masterniveau te combineren en te integreren. Na het volgen van de opleiding is zij uitgerust met kennis en vaardigheden waarmee zij het eigen medisch handelen wetenschappelijk kan onderbouwen en beargumenteren in complexe situaties.

    Speerpunten onderwijs

    De speerpunten van onze master zijn de komende jaren vooral gericht op kwaliteitszorg, obstetrische triage en wetenschappelijk onderzoek. Dit is gebaseerd op de visie van ons docententeam op de masteropgeleide physician assistant klinisch verloskundige.

    Visie op de masteropgeleide klinisch verloskundige

    In onze visie speelt de masteropgeleide physician assistant klinisch verloskundige een centrale rol in de verloskundige kliniek en in de ketenzorg. De physician assistant klinisch verloskundige is in staat om ook in complexe verloskundige situaties verantwoordelijkheid te nemen voor haar rol: zelfstandig en initiatief nemend in interdisciplinair overleg en in samenwerking met andere zorgverleners.

    Gelijkwaardig en zelfstandig bevoegd zorgprofessional

    De physician assistant klinisch verloskundige is vanuit haar specifieke vakgebied een gelijkwaardige gesprekspartner en zelfstandig bevoegde partner voor gynaecologen, gynaecologen in opleiding en eerstelijns verloskundigen. Het gaat dan om diagnostiek, beleid en behandeling tijdens de zwangerschap, bevalling en kraambed met medische indicatie.

    Kennis

    De physician assistant klinisch verloskundige heeft kennis van pathologie rond zwangerschap, bevalling en kraambed. Ook heeft zij kennis en vaardigheden ten aanzien van acute situaties en in begeleiding van patiënten met een verhoogd risico. De physician assistant klinisch verloskundige combineert en integreert haar kennis en vaardigheden op een wetenschappelijk onderbouwde wijze.

    Taken

    Om de zorg in de verloskundige kliniek en in de ketenzorg te optimaliseren is de physician assistant klinisch verloskundige in staat om inwerkprogramma’s te verzorgen aan gynaecologen in opleiding en overige collega’s, protocollen te beheren en up-to-date te maken en projecten te ontwikkelen en uit te voeren. Ook speelt zij een rol in het borgen van kwaliteitszorg. Verder ontwerpt en geeft zij theoretisch en praktisch onderwijs aan de in de geboortezorg keten werkende professionals.

    Profilering

    Goede samenwerking met de eerste lijn en in de tweede en derde lijn is belangrijk, zowel in de dagelijkse praktijk als in acute situaties. De physician assistant klinisch verloskundige heeft hierbij speciaal aandacht voor psychosociale zorg en begeleiding, waarbij communicatieve vaardigheden, casemanagement en inzichten in begeleidingstrajecten bij niet-medische risicofactoren worden uitgewerkt. Op deze wijze profileert de physician assistant klinisch verloskundige zichzelf en haar beroepsgroep op weg naar een integrale verloskundige zorg.

    Wetenschappelijke basis

    De physician assistant klinisch verloskundige is in staat bevindingen uit wetenschappelijk onderzoek voor de kliniek op waarde en beperkingen te toetsen. Ook is zij in staat deze te integreren met haar verloskundige ervaring en met de waarden en wensen van patiënten, zodat tot een optimale evidence based zorg gekomen kan worden. Daarnaast heeft de physician assistant klinisch verloskundige voldoende wetenschappelijke basis om te participeren in het opzetten en uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek.