Menu
    English

    SAMEN OPLEIDEN 

    Samen opleiden staat voor alle vormen van opleiden waarbij het primair onderwijs en opleidingsinstituut gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de opleidingstrajecten voor leerkrachten primair onderwijs die gekenmerkt worden door een sterke praktijkgerichtheid en een inhoudelijke verbondenheid tussen de basisschool en Pabo HR. We hebben de wens om op zo’n wijze samen op te leiden dat we elkaars sterke kanten benutten en de opleiding, ondersteuning en professionalisering van (toekomstige) leerkrachten versterkt wordt. Het betekent dat we elkaars eigenheid moeten leren kennen en respecteren en elkaar kunnen inspireren. Door intensief samen te werken komen opleiding en praktijk zo dicht mogelijk bij elkaar. Samen zijn we verantwoordelijk voor het opleiden van leraren voor de beroepspraktijk in een superdiverse context.  

    De mate waarin, de wijze waarop en de aard van de werkplekleeromgeving waarin dit samen opleiden plaatsvindt, kan op uiteenlopende manieren gestalte krijgen. We willen toekomstige leerkrachten samen betekenisvol opleiden. De professionalisering van toekomstige leerkrachten staat centraal, maar dit gaat hand in hand met de professionalisering van gediplomeerde leerkrachten.  

    Het partnerschap zelf is een lerende organisatie, waarbinnen professionalisering en specialisering van alle betrokkenen een belangrijke rol speelt. Op inhoudelijk gebied zijn er regelmatig contacten waarbij kennis, ervaring en mogelijkheden tot verdere professionalisering met elkaar worden uitgewisseld.  

    Leerkrachten ontwikkelen tevens een blijvende onderzoekende houding om hun lespraktijk te versterken. In nauwe samenwerking wordt een opleidingsschool vormgegeven waar leren, opleiden, reflectie op beroep, ontwikkelingsgericht onderzoek, kenniscirculatie en innovatie hand in hand gaan. Samen opleiden wordt hier verbonden met onderwijsinnovatie binnen de school en kennisontwikkeling via praktijkgericht en meer fundamenteel onderzoek. Leerkrachten beschikken over competenties om doelgerichte interventies te kunnen plaatsen in de bredere context van theoretische of empirische kennis over onderwijs. Er is sprake van een zichtbare samenhang tussen de ontwikkeling van individuele leerkrachten en de totale schoolontwikkeling.