Vraagstelling
Kinderen met meer omgevingsstress hebben lagere cognitieve resultaten en vertonen meer probleemgedrag. Dit blijkt uit onderzoek van Monica Walhout waarin ze heeft aangetoond dat agressie in groep 7 en 8 van een basisschool in Rotterdam-Zuid samenhangt met een vergroot risico vanuit de thuissituatie en de wijk waaruit de leerling afkomstig is. Hoe kunnen deze kinderen uit groep 7 en 8 ondersteund worden om stress uit de omgeving te relativeren en beter te presteren?
Aanpak
Op basis van haar onderzoek ontwikkelde Monica de ‘Dag van het Verschil’. In dit project worden kinderen d.m.v. spel en kunst uitgedaagd eerlijk naar hun levensverhaal te kijken. De kinderen worden ervan bewust gemaakt dat zij samenleven met anderen en dat ‘vertrouwen en samenwerking’ nodig zijn om sturing te geven aan hun eigen leven en successen te kunnen behalen. Door kinderen deze vaardigheden te leren en hen te stimuleren met een open blik de toekomst in te kijken, kan de vicieuze cirkel van agressie en gebrek aan kansen worden doorbroken. Ze zijn de regisseur van hun eigen leven.
Resultaat
Op 16 juni 2011 hebben 64 kinderen van OBS Bloemhof een ‘Dag van verschil’ meegemaakt waarop zij hun verhaal konden vertellen en luisterden naar andere verhalen. Door deze veelheid aan verhalen bij elkaar te brengen, werden de kinderen geconfronteerd met overeenkomsten en verschillen, met gelijkheid en uniciteit. De ‘Dag van het Verschil’ is een groot succes geworden en Monica is tweede geworden tijdens de uitreiking van de Hogeschool Rotterdam-Innovatieprijs. Monica heeft inzicht gekregen in de problematiek en heeft daarbinnen de oplossing gezien.
Opleiding(en)
- Pedagogiek
Type
Afstuderen
Aan dit project werkten mee
Monica Walhout