Vraagstelling
Welk Aziatisch land biedt de beste perspectieven als afzetmarkt voor de droogsystemen van Pronomar B.V. kijkend naar de scheepswerven en rederijen in Azië en welke entreestrategie is het meest geschikt om een goede export te kunnen bewerkstelligen?
Aanpak
Voor het beantwoorden van deze vraag zijn diverse onderzoeksmethodieken gebruikt, zoals deskresearch op internet, in literatuur en fieldresearch. Allereerst is de interne analyse van Pronomar B.V. omgeschreven. Hierna volgt de landenfilter om na te gaan welk land de meest geschikte markt heeft. In de externe analyse die volgt worden de klanten-, bedrijfstak-, concurrentie- en distributieanalyse weergegeven. Ook de juridische aspecten en het maatschappelijk verantwoord ondernemen - cruciaal bij het exporteren naar de Aziatische markt - worden hierna duidelijk omschreven.
Resultaat
Hieruit volgt een SWOT-analyse, met een confrontatiematrix waarin strategische opties en entreestrategie worden weergegeven. Tot slot volgt er een conclusie met geschikte aanbevelingen: Pronomar B.V. kan zich het beste concentreren op de Maritieme/Offshore sector in Zuid-Korea. Deze is groeiende en expandeert zich steeds sneller – m.n. de conglomeraten. Ook wordt aanbevolen om een agentschap te combineren in Zuid-Korea. Dit advies is dan ook opgenomen in het bedrijf en begin 2015 hebben zij een Koreaanse agentschap in handen. https://youtu.be/ieRNjEcdj4s
Opleiding(en)
- Trade Management gericht op Azië
Type
Afstuderen
Aan dit project werkten mee
Cilia Antonis, Danicia Djermor, Frank van der Niet, Raoul van Wersch
Begeleider(s)
Bert ter Horst, Christophe van Puymbrock, Mans van de Vendel