High Security Graphics Data Manager

Altera

Studenten Elektrotechniek Embedded Systems ontwikkelen een beveiligd systeem voor het verwerken van video data op een FPGA van Altera.

Vraagstelling

Namens Hogeschool Rotterdam heeft het projectteam deelgenomen aan de “Altera Innovate Europe Design Contest 2016”. Het doel van de wedstrijd is om een innovatieve oplossing te realiseren met een FPGA van Altera. In huidige videoverwerkingen worden de verbindingen naar de output softwarematig opgebouwd en geïsoleerd. Deze software is ten opzichte van hardware gevoeliger voor het ontvreemden van informatie. Daarnaast worden alle pixels per venster berekend. Dit vergt veel rekenkracht en tijd van de CPU.

Aanpak

Om te garanderen dat de videodata niet toegankelijk is voor de gebruiker, is tijdens het ontwerpproces een scheiding aangebracht. De videodata wordt opgeslagen op een locatie waar het OS geen toegang heeft. Op papier is een ontwerp gemaakt waarbij iedere student een deelcomponent van het systeem voor zijn rekening nam. Hierbij is onderscheid gemaakt in het operating system, de dataconversies, het schalen van videodata en uiteindelijk het samenvoegen van het outputframe. Deze ontwerpen zijn uitgewerkt en gebruikt als basis voor het schrijven van software voor de FPGA.

Resultaat

In totaal hebben 71 teams in Europa meegedaan aan de wedstrijd. Uiteindelijke zijn er vier winnaars aangewezen. De “High security graphics data manager” heeft gewonnen voor “best digital design”. De uitreiking vond plaats tijden de FPL 2016 beurs in Lausanne, Zwitserland. Op de avond van de uitreiking kregen de winnaars de gelegenheid om hun project te demonstreren. Als prijs heeft ieder project lid een bestuurbare drone ontvangen.

Award

Best Project in Digital Design - Lausanne

Opleiding(en)

• Elektrotechniek