Hogeschool Rotterdam Ghana History Tour

Vakgroep Geschiedenis

Een programma i.s.m. Feeling Tours waarin studenten op zoek gaan naar de overblijfselen en gevolgen van slavernij en handel in Ghana.

Vraagstelling

Geschiedenis levend maken en beleven, hoe doe je dat? Wat is de rol van de Ghanese bevolking, Nederland en Nederlandse handelaren in deze periode van de geschiedenis en op welke wijze kan aan alle partijen recht worden gedaan in de geschiedenislessen?

Aanpak

Een reis door Ghana van noord naar zuid. Vanaf het begin van de slavenroute in het noorden - waar de slaven werden geroofd - naar het zuiden - waar ze uiteindelijk werden verkocht aan Europese handelaren. Een reis langs verschillende historische 'plaatsen van herinnering'. Plaatsen die beter inzicht geven in de de tijd van toen en die duidelijk maken op welke manier die tijd doorwerkt in de huidige tijd en de huidige Ghanese samenleving.

Resultaat

Studenten krijgen een betere kennis van de geschiedenis van de slavernij. Studenten die een beter inzicht hebben in hoe historische gebeurtenissen en perioden doorwerken in het nu. Studenten die geschiedenis ervaren in plaats van er over vertellen. Studenten die door de combinatie van deze factoren betere docenten worden.

Opleiding(en)

• Lerarenopleiding Voortgezet Onderwijs & BVE

Aan dit project werkten mee

Barbara Pastoor-van Pelt