Menu
    English

    Professionals in gesprek met Marokkaanse vaders

    Trias Pedagogica

    Onderzoek naar (interculturele) competenties die professionals nodig hebben om via opvoeddebatten in gesprek te gaan met Marokkaanse vaders.

    Vraagstelling

    De onderzoeksvraag: Wat zijn succes- en faalfactoren bij de opvoeddebatten en wat is nodig om opvoeddebatten tussen Marokkaanse vaders en professionals succesvol te laten verlopen? Isabelle heeft de onderzoeksvraag opgesplitst in twee onderdelen. Onderdeel 1 gaat over de succes- en faalfactoren bij de opvoeddebatten. Er is gekeken naar effectieve punten, verbeterpunten en barrières in de opvoeddebatten en naar de verwachtingen. Bij onderdeel 2 gaat het om (interculturele) competenties van professionals. Dit is onderzocht via literatuur en de meningen van de vaders en de professionals.

    Aanpak

    Isabelle heeft drie opvoeddebatten bijgewoond en geobserveerd. Daarnaast heeft ze bij veertien Marokkaanse vaders en zeventien professionals vragenlijsten afgenomen en heeft ze met twee Marokkaanse vaders een interview gedaan. De focus in de vragenlijsten en de interviews lag op de interculturele competenties van professionals. Er is literatuur bestudeerd om een beeld te krijgen van de doelgroep Marokkaanse vaders, een beeld van de opvoeddebatten en om informatie te verkrijgen over interculturele competenties van professionals.

    Resultaat

    De opdrachtgever heeft met dit onderzoek waardevolle informatie verkregen over de door hen georganiseerde opvoeddebatten tussen Marokkaanse vaders en professionals. Het onderzoek heeft de opdrachtgever meer inzicht gegeven over wat professionals nodig hebben op het gebied van kennis, houding en vaardigheden om op een geschikte manier in gesprek te gaan met de Marokkaanse vaders. Naast het gedane onderzoek is als beroepsproduct een intercultureel competentieprofiel opgesteld voor professionals uit het sociale werkveld dat gebruikt kan worden bij contact met mensen uit een andere cultuur.

    Opleiding(en)

    • Pedagogiek

    Type

    Afstuderen

    Aan dit project werkten mee

    Isabelle van Wijngaarden

    Downloads