Vraagstelling
Studenten Werktuigbouwkunde moeten tegenwoordig niet alleen het werktuig, maar ook de besturing van het werktuig kunnen ontwerpen. Daarom leren ze al in het eerste jaar een autonome robot te ontwerpen. De robot moet zelfstandig een lijn volgen, maar daarnaast moet hij ook nuttig werk doen. Dit jaar was de opdracht om knikkers die in de buurt van de lijn liggen mee te nemen en te deponeren in een emmer aan het einde van de lijn.
Aanpak
25 studententeams moesten eerst bepalen hoe de robot de opdracht het beste kon uitvoeren. Na het bepalen van de werkwijze worden tekeningen van de onderdelen en elektrische schema 's getekend. Het ontwerp wordt gebouwd in de werkplaats, waarna de testfase begint. De winnende groep koos voor een schoepenrad dat de knikkers naar binnen veegt, en een transportbandje dat de knikkers daarna omhoog brengt. Een sensor, zoals die bij auto's gebruikt wordt als parkeersensor, zorgt dat de robot stopt bij de emmer. Er wordt een klepje bediend zodat de knikkers in de emmer vallen.
Resultaat
De laatste uitdaging is dan dat de robot niet alleen in de testfase werkt, maar ook in de wedstrijd zelf. Tijdens de wedstrijd was een robot zelfs in staat om in 38 seconden 10 knikkers te pakken en in de emmer te doen. Dit is voor studenten een eerste kennismaking met mechatronica. Als onze eerstejaars dit al kunnen dan zullen ze binnenkort ook uw nieuwe google auto kunnen ontwerpen. Kortom onze nieuwe lichting studenten is helemaal voorbereid op de toekomst.
Opleiding(en)
- Werktuigbouwkunde
Type
Project
Aan dit project werkten mee
Mark van Egten, Tarik Kaplan, Edwin Kweldam, Wouter Oskam, Rick Valk
Begeleider(s)
Jos van Kempen