Vraagstelling
Hoe kan Flower Trade Consult (FTC) het meest effectief rozen vanuit Ethiopië, Kenia en Oeganda lanceren in de Franse markt?
Aanpak
Voor dit onderzoek zijn de gegevens van het aanbod aan rozen in Ethiopië, Kenia en Oeganda tot stand gekomen door grootschalig field research, waarbij meer dan 200 kwekers per e-mail of telefonisch zijn benaderd. Gegevens hieruit zijn verwerkt met een statistisch computerprogramma (SPSS), waarmee correlaties tussen variabelen van de productie zijn ontdekt. De vraag naar rozen in Frankrijk is onderzocht door diverse interviews en secundair onderzoek, waarbij o.a. distributiemogelijkheden, concurrenten, afnemers en markttrends in Frankrijk zijn geanalyseerd.
Resultaat
De Franse eindconsument en Oost-Afrikaanse kweker lijken elkaar alleen te vinden in de productsoort: de roos. Kenmerken hiervan sluiten weinig op elkaar aan. De Franse grootschalige retail kenmerkt zich door een oligopolie, waarin negatieve prijsspiralen gestimuleerd worden. Het onderscheidend vermogen van FTC kan worden versterkt door het aanbieden van een gezamenlijke webshop en een aantrekkelijke verpakking van het product. Eerst zal innovatie echter geprikkeld, communicatie gestructureerd en ondersteunend management versterkt moet worden.
Opleiding(en)
- International Business & Languages
Type
Afstuderen
Aan dit project werkten mee
Marijke Kolpa
Begeleider(s)
Peter Anker