Menu
    English

    Recht in de Roos

    Flower Trade Consult B.V.

    Onderzoek naar het aanbod van rozen in Kenia, Oeganda en Ethiopië en de vraag naar rozen in de Franse grootschalige retail.

    Vraagstelling

    Hoe kan Flower Trade Consult (FTC) het meest effectief rozen vanuit Ethiopië, Kenia en Oeganda lanceren in de Franse markt?

    Aanpak

    Voor dit onderzoek zijn de gegevens van het aanbod aan rozen in Ethiopië, Kenia en Oeganda tot stand gekomen door grootschalig field research, waarbij meer dan 200 kwekers per e-mail of telefonisch zijn benaderd. Gegevens hieruit zijn verwerkt met een statistisch computerprogramma (SPSS), waarmee correlaties tussen variabelen van de productie zijn ontdekt. De vraag naar rozen in Frankrijk is onderzocht door diverse interviews en secundair onderzoek, waarbij o.a. distributiemogelijkheden, concurrenten, afnemers en markttrends in Frankrijk zijn geanalyseerd.

    Resultaat

    De Franse eindconsument en Oost-Afrikaanse kweker lijken elkaar alleen te vinden in de productsoort: de roos. Kenmerken hiervan sluiten weinig op elkaar aan. De Franse grootschalige retail kenmerkt zich door een oligopolie, waarin negatieve prijsspiralen gestimuleerd worden. Het onderscheidend vermogen van FTC kan worden versterkt door het aanbieden van een gezamenlijke webshop en een aantrekkelijke verpakking van het product. Eerst zal innovatie echter geprikkeld, communicatie gestructureerd en ondersteunend management versterkt moet worden.

    Opleiding(en)

    • International Business & Languages

    Type

    Afstuderen

    Aan dit project werkten mee

    Marijke Kolpa

    Begeleider(s)

    Peter Anker

    Downloads