Vraagstelling
De levering van muziekinstrumenten aan retail winkels verloopt problematisch. Wat zijn de problemen en hoe verhouden deze zich tot de uitgevoerde processen en de gevraagde service? Wat zijn oplossingen om de service op het gewenste niveau te krijgen?
Aanpak
Het project wordt volgens DMAIC aangepakt. Define fase: bepaling van Scope, stakeholders, problemen, belang van het onderzoek, tijdspad Gebruikte technieken: CTQ-boom, SIPOC analyse, Input-output relatie diagram. Measure fase: meten van de processen en alles wat relevant is en kan zijn voor verder onderzoek. Analyse fase:analyseren van de gegeven toegespits op de problemen en eisen uit de define fase. Hierbij wordt gebruik gemaakt van analyse technieken als visgraatdiagrammen, 5 times why, failure mode and effect analyse. Improve: verbetervoorstellen. Control: borgen van de verbeteringen.
Resultaat
Het resultaat is een advies voor een supply chain die aan de gevraagde service kan voldoen. De define en measure fase worden afrond met een presentatie aan de groepen om zo kennis en inzichten te delen. De overige fase worden met een rapport afgerond, onderbouwd met Excel berekeningen.
Opleiding(en)
- Logistics Engineering
Type
Afstuderen
Aan dit project werkten mee
Quirijn Alblas
Begeleider(s)
John de Nijs