Vraagstelling
Het Finse bedrijf Optomed brengt een draagbare funduscamera op de Nederlandse markt. Om de SmartScope succesvol te introduceren op de Nederlandse markt moet bekend worden wat nodig is om hun product geschikt(er) te maken voor lancering in Nederland. Vragen die moeten worden beantwoord, zijn: Wie gebruiken de Smartscope in NL, voor welke toepassingen en welke goede en slechte punten zien de Nederlandse gebruikers. En hoe kan het ontwerp van de camera worden verbeterd ten aanzien van ergonomie, gebruiksgemak en software en dit specifiek voor de Nederlandse gebruikers?
Aanpak
Om deze vraag te beantwoorden is gestart met een ergonomisch onderzoek onder gebruikers dmv een mock-upmodel. De evaluatie uit het onderzoek heeft geleid tot een prototype waarmee marktonderzoek (enquête) onder opticiens, optometristen en oogartsen is gedaan. Deze resultaten zijn meegenomen in het ontwerpproces van een nieuwe SmartScope en moeten resulteren in drie ontwerpvoorstellen. Gelijktijdig is er een marktonderzoek onder oogartsen gedaan naar marktvoorwaarden voor het lanceren van de SmartScope op de Nederlandse markt.
Resultaat
Bijna alle optometristen zien de voordelen van een draagbare funduscamera ten opzichte van hun huidige apparatuur, maar zien niet de noodzaak van een draagbare variant voor in hun praktijk. Als een aantal verbeterpunten uit het onderzoek in overweging worden genomen, zijn een aantal optometristen bereid tot aanschaf van een SmartScope.
Opleiding(en)
- Industrieel Product Ontwerpen
- Mens en Techniek | Zorgtechnologie
- Ergotherapie
Type
Afstuderen
Aan dit project werkten mee
Abdu Abdirahman, Stefan Butter, Joy van Dalfsen, Dennis Doove, Joey Hanselman, 22 studenten van Helsinki Metropolia University of Applied Sciences, Mik de Jong, Klaas-Jan Kranenburg, Marloes Lekx, Irene Meily, Chris Rog, Thijs Schutte, Anouk Vellekoop
Begeleider(s)
Ronald van Gils, Juha Havukumpu, Raoul Nielen, Bartel Timmermans, Linda Wauben