Menu
    English

    Speurtocht kinderboerderij de Kooi

    Danielle Roodnat -VMBO Palmentuin Vmbo

    Vmbo-leerlingen van Palmentuin ontwikkelden samen met de hbo-studenten een speurtocht voor kinderen van een basisschool op kinderboerderij de Kooi.

    Vraagstelling

    Vmbo-leerlingen van Palmentuin dienen een maatschappelijke stage te lopen. Tijdens deze stage voeren ze onder begeleiding een zinvolle activiteit uit. Hierdoor worden de leerlingen gestimuleerd na te denken over wat ze voor anderen kunnen betekenen. Palmentuin stond voor de uitdaging om de leerlingen hun activiteit te uit te laten voeren en goede begeleiding te organiseren. Zij schakelden de hulp in van studenten van Hogeschool Rotterdam. De vraagstelling luidde: Hoe kunnen studenten de leerlingen begeleiden bij het vinden van een stage die goed bij hen past en aansluit op hun interesses?

    Aanpak

    Eerst hebben de studenten de leerlingen begeleid tijdens een brainstorm. Toen duidelijk werd dat de leerlingen met kinderen en dieren wilden werken, is het idee van een speurtocht op een kinderboerderij ontstaan. In samenwerking met de kinderboerderij is een vragenlijst bedacht. “Wij als studenten hebben het proces begeleid en het contact met de verschillende partijen onderhouden. De verantwoordelijkheid voor de uiteindelijke uitwerking en de uitvoering van de speurtocht lag bij de leerlingen. Dit hebben we constant benadrukt, zodat zij na afloop trots op zichzelf konden zijn.”

    Resultaat

    Er is een speurtocht gehouden voor drie basisschoolklassen. “De leerlingen hebben tijdens de speurtocht groepjes kinderen onder hun hoede genomen, onder toezicht van een medewerker van de kinderboerderij en ons. Het resultaat was een intensieve maar fijne samenwerking tussen ons en de vmbo-leerlingen. De kinderen waren ook heel enthousiast. Doel van het project was om de leerlingen te motiveren en hen een bijdrage te laten leveren aan de samenleving. Dit doel is naar onze mening zeker behaald.”

    Opleiding(en)

    • Pedagogiek

    Type

    Project

    Aan dit project werkten mee

    G. Mosewi, N. Remers