Vraagstelling
De arbeidsinspectie noteerde in 2007 in totaal 193 ongevallen met vorkhef- en magazijntrucks. Dat zijn er 11 meer dan in 2006 en bijna 30 meer dan in 2005. Er zit na een daling weer een duidelijk stijgende lijn in. Het aantal dodelijke ongevallen met heftrucks over de afgelopen 10 jaar bedroeg 46 inclusief 4 in 2007. Hiervoor zijn er technische oplossingen bedacht om het aanrijden van personen door vorkheftrucks te voorkomen. Vooral het over de voet of onderbeen rijden heeft de aandacht van de arbeidsinspectie. Het idee moet toepasbaar zijn in zowel grote bedrijven als in MKB bedrijven.
Aanpak
Bij het uitvoeren van de opdracht dient er rekening gehouden te worden met dat er verscheidene merken heftrucks zijn en dat ze op diverse manieren kunnen worden aangedreven (elektro-, diesel-, benzinemotor, etc.). Tevens dient er rekening gehouden te worden met dat bestaande heftrucks moeten kunnen worden aangepast (dit schept een enorme kans voor reparatie en maintenance bedrijven). Het ontwerp houdt niet op bij bijvoorbeeld één van bovenstaande oplossingen, het moet ook uitvoerbaar zijn door bijvoorbeeld rijblokkering en dergelijke.
Resultaat
Het organiseren, met een 12-tal projectgroepen, van een beurs om de gefabriceerde prototypen te presenteren aan (potentiële) opdrachtgevers, de begeleidend docenten, ontwerpers, verkooporganisaties en consumenten (gebruikers). Deze presentatie wordt o.a. ondersteund met flyer, folder en andere reclame- en presentatietechnieken. Tijdens deze beurs worden studenten bevraagd door een jury over het ontwerp, het product, de doelgroep en het ontwerpproces. Deze jury, zal bestaan uit externen die betrokken zijn geweest bij het project en de docenten die de projectgroepen hebben begeleid.
Opleiding(en)
- Technische Bedrijfskunde
Type
Project
Aan dit project werkten mee
Mehmet Aksu, Thomas van Kan, Roel van Otterloo, Fabian van Prooijen, Whalied Rahimi, Shakeel Ramlal
Begeleider(s)
Peter Blind