Menu
    English

    Webapplicatie: bepalen aflaaddiepte binnenvaart

    Teqplay

    Schippers willen zoveel mogelijk winst maken door maximaal te laden. Een innovatieve oplossing moet ze helpen om een hoop tijd en geld te besparen.

    Vraagstelling

    In de haven zijn er heel veel partijen betrokken bij kleine handelingen. Kleine fouten hebben grote gevolgen, waardoor alles continue goed in de gaten gehouden moet worden. De binnenvaart maakt een groot deel uit van de vaarders in havens, rivieren en kanalen. Een onderdeel van het beroep van binnenvaartschipper is het berekenen van de optimale hoeveelheid lading. Dit is afhankelijk van het schip en de variabele waterdiepte. Vandaar de onderzoeksvraag: Hoe kan een binnenvaartschipper op een innovatieve manier, goed inzicht krijgen wat de maximale hoeveelheid lading is van zijn schip?

    Aanpak

    Om tot een goede webapplicatie te komen, is het huidige proces onderzocht met enquêtes en interviews onder schippers. Deze problemen zijn in kaart gebracht. Het berekenen van lading blijkt omslachtig en kost veel tijd. Door het combineren van de juiste informatie en de kennis van de schipper, worden de data beter inzichtelijk en waardevoller. Dit leidde tot het ontwerp van vier concepten, waar de functionaliteit los van elkaar getest en beoordeeld werden. Het combineren van de gewenste mogelijkheden van deze concepten, heeft geleid tot een product die perfect past bij de doelgroep.

    Resultaat

    Het resultaat is een webapplicatie die schippers inzicht geeft in de optimale aflaaddiepte. De schippers hebben behoefte aan overzicht, maar willen zeker de controle zelf in de hand houden, waardoor transparantie onmisbaar is. Door een simpele weergave van de minimale diepte en de basis informatie over de reis weer te geven, is in één oogopslag zichtbaar wat de schipper nodig heeft. Op een detail pagina is meer informatie te vinden over de gebruikte data en de gemaakte berekeningen.

    Duurzaam

      Dit project is duurzaam.

    Opleiding(en)

    • Creative Media and Game Technologies

    Type

    Afstuderen

    Aan dit project werkten mee

    Babette Stam

    Begeleider(s)

    Bas Boot, Rimmert Zelle