Vraagstelling
De Westblaak is een bekende en veelgebruikte straat, gelegen in het centrum van Rotterdam. De gebruiksfunctie van de Westblaak is echter steeds meer achterhaald. De straat is in het ontwikkelingsplan vlak na de Tweede Wereldoorlog meegenomen en diende als belangrijke verkeersader in de vernieuwde autostad. Binnen Rotterdam wordt nu steeds meer ingezet op duurzaamheid en krijgt de fietser steeds meer voorrang t.o.v. de auto. Een ander probleem wat zich voordoet op de Westblaak is de leegstand van kantoorpanden. Hoe maak je de Westblaak aantrekkelijker?
Aanpak
Om een nieuwe invulling aan de Westblaak te geven is er een uitgebreide analyse op het gebied uitgevoerd. Door op verschillende schaalniveaus naar verkeer, groen en water, functies en bereikbaarheid met het OV te kijken is de omgeving duidelijk in beeld gebracht. Met de gemaakte analyses is vastgesteld wat de omgeving en de Westblaak te bieden hebben. Maar belangrijker nog is wat de omgeving mist. Er is gekeken naar de uitgaansgelegenheid van Witte de Withstraat en naar het stadscentrum met grote winkelketens. Conclusie is dat de Westblaak zijn eigen identiteit nodig heeft.
Resultaat
Er is een vlekkenplan ontwikkeld voor de herinrichting. Met verschillende uitgangspunten zijn randvoorwaarden voor "de Nieuwe Stad" vastgesteld. In het project zijn de volgende onderdelen terug te vinden; park & rust, cultuur, fiets- en voetganger vriendelijk, duurzaam/circulair, educatie, wonen en werken. Een horecaplein bij metrostation Beurs zal de verbinding met de Witte de With maken. Een extra doorgang van het Binnenwegplein naar de Westblaak zal de verbinding naar het stadscentrum verbeteren.
Opleiding(en)
- Bouwkunde
Type
Project
Aan dit project werkten mee
Jorinde van Dijk, Wessel Geysels, Sifra Kuijten, Bob Nieuwdorp, L. Wildeboer
Begeleider(s)
A.J. Karssenberg