Vakinhoud
- leesbeleving en leesdynamiek
- plezier in lezen
- leesteksten vergelijken en beoordelen
- leesvoorwaarden
- leesdoelen
- leesstrategieën
- structuurelementen van een tekst
- onderscheiden van hoofd- en bijzaken
- tentamenvragen voorspellen m.b.v. leerdoelen
Leerdoelen
De student:
- Toepassen, inzien, analyseren:
- leest vanuit nieuwsgierigheid en enthousiasme;
- gebruikt de juiste leesstrategie, rekening houdend met het leesdoel;
- gebruikt de eigenschappen van een tekst om snel en begrijpend te lezen;
- kan hoofd- en bijzaken in studieteksten goed onderscheiden;
- kan tentamenvragen voorspellen, rekening houdend met de gestelde leerdoelen;
- kan een zelf gekozen, inspirerende leestekst analyseren.
Integreren
- kan de te lezen theorie koppelen aan het persoonlijke leven, eigen interesses en de beroepspraktijk;
- ziet verbanden tussen de opgegeven literatuur en de bijbehorende moduledoelen
Evalueren
- ziet verbanden tussen de opgegeven literatuur en de bijbehorende moduledoelen.
Leren leren
- onderzoekt en ondervindt een leeswijze die voor meer leesplezier zorgt;
- kan zich systematisch voorbereiden op de toetsing van een module.
Toetsing
Voor de summatieve eindbeoordeling levert de student een verzamelportfolio in met daarin de volgende onderdelen:
- drie zelfgeschreven positieve boek-/tijdschrift-/webrecensies;
- opname, link of afbeelding van presentatie over zelf gekozen, inspirerende tekst;
- een lijst van minimaal twintig tentamenvragen bij te bestuderen literatuur voor de studie;
- deelopdrachten die in de lessen zijn gemaakt;
- huiswerkopdrachten;
- een evaluatie.
Praktisch
Je bent van verdere deelname uitgesloten als je de eerste les, zonder bericht, afwezig bent. We gaan er dan vanuit dat je geen belangstelling meer hebt om deel te nemen aan de module. Je afwezigheid wordt echter wel meegenomen op jouw cijferlijst, daarop komt te staan: ND (Niet Deelgenomen).
Aanmelden
Dit keuzevak is vrij inschrijfbaar. Je kunt je aanmelden via Osiris Student.
Literatuur
Cursuswijzer van de module ‘Lezen voor je studie’.