Teams of e-mail?
Op jouw opleiding hebben jullie vast iets afgesproken over wat het handigste kanaal is om via te communiceren. Misschien is dat Teams, misschien is dat toch per mail. Je kunt voor beide kanalen gebruik maken van onderstaande tips.
Opzet bericht
Het is belangrijk dat je een nette mail kunt sturen, waarin je vraag of verzoek duidelijk is voor je docent. Daarvoor kun je het volgende format gebruiken:
- Beste [naam van docent]
- Leid je mail in met een korte beleefde zin: zoals:
- Ik hoop dat met u/jou alles goed gaat
- Ik hoop dat u/je even de tijd heeft voor deze mail
- Ik zou u/je even iets willen vragen
- Stel je vraag of doe je verzoek
- Ik hoop van u te horen
- Met vriendelijke groet,
- Jouw naam en studentnummer
Andere tips
- Maak je mail niet te lang. Op die manier kan je docent makkelijk snel antwoorden dan wanneer je mail een hele grote lap tekst is.
- Wees concreet. “Ik snap het niet” en “Ik vind het moeilijk” zijn geen vragen over de stof: geef duidelijk aan welk onderdeel je moeilijk vindt en laat zien wat je zelf al gedaan hebt om het beter te begrijpen. Op die manier kan jouw docent gericht en snel antwoord geven!
- Op moment dat je mailt over een probleem, probeer zelf al een concrete oplossing te bedenken en voor te leggen. Daarmee laat je zien dat je er goed over na hebt gedacht en kan de docent met een ja, nee of een alternatief komen.
- Op moment dat je na een paar dagen of weken nog geen antwoord hebt gehad, neem dan zelf opnieuw contact op met de docent. Misschien heeft je docent het erg druk en de mail over het hoofd gezien, dus stuur dan een vriendelijke herinneringsmail.
Meer weten?
- Lees hier meer over een goede mail schrijven
- Wat kun je beter NIET doen in een mail?
Hulp nodig?
Op moment dat je je onzeker voelt over je schrijfvaardigheden, neem dan zeker eens een kijkje op de pagina van de Taalassistent of plan direct een afspraak in met het Taalcentrum.