Kwadrant 1 is een onderdeel van je leven. Breng je hier echter teveel tijd door, zul je altijd onder druk presteren en dan presteer je nooit op de toppen van je kunnen.
Tips
- Maak per kwartaal en per week een planning. Zie 'pagina over plannen'.
- Reflecteer per dag op je planning. Kijk wat goed ging, en kijk wat er morgen of de week erop beter kan.
- Plannen moet je leren. Het heeft tijd nodig om goed te leren plannen. Wanneer het niet in één keer goed gaat, wees mild voor jezelf en kijk wat je beter zou kunnen doen en hoe je dit zou kunnen aanpakken. Hou vol, geef het de tijd.
Belangrijk? Ja! Dringend? Nee! En daarom kost het moeite om ze uit te voeren. Hiervoor moet je plannen... De planner heeft zaken op een rijtje.
Kijk wat je moet doen en stel prioriteiten. De planner is in balans, kan nee zeggen met een glimlach en weerstand bieden aan sociale druk.
In kwadrant 3 zitten allemaal activiteiten die voor anderen belangrijk zijn. De ‘ja-zegger’ probeert het iedereen naar de zin te maken. Eigenlijk is het één van de slechtste kwadranten om je in te bevinden.
- Reputatie ja-zegger
- Gebrek aan discipline
- Gevoel voetveeg te zijn voor anderen
Tips
- Wees je er bewust van dat je makkelijk ‘ja’ zegt waardoor het realiseren van je eigen doelen nog wel eens in de problemen komen.
- Zeg niet automatisch ‘ja’ op alles. Neem even wat tijd om te kijken of je echt tijd hebt voor het verzoek van de ander, en geef bijv. aan dat je er later op terug zult komen.
Dit is het kwadrant van verspilling en overdaad. Eigenlijk is er van alles teveel.
Vaak is het:
- Gebrek aan verantwoordelijkheid
- Schuldgevoel
- Instabiliteit
Tips
- Houd eens bij hoe veel je op je telefoon of PS/Xbox zit. Voor je telefoons zijn er apps voor, voor je PS/Xbox vind je wel info op Google om dit in de gaten te houden. Breng eens in kaart hoeveel tijd je hierop doorbrengt en bekijk of je dit echt wilt.
- Plan het aantal uren telefoon/ PS ofXbox/Netflix ook in in je planning. Dat geeft het gevoel dat je deze leuk dingen wel mág doen, maar je regisseert m.b.v je planning hoelang je ermee bezig wilt zijn. Blijk je toch onvoldoende tijd te hebben, kun je deze kwadrant-4-activiteiten altijd nog schrappen.
- Ga eens na waarom je hier teveel tijd doorbrengt. Zie je misschien op tegen de taken van school? Vind je de taken moeilijk waardoor andere leuke dingen aantrekkelijker zijn om te doen?