Menu
    English

    Meer aandacht voor sociaal-emotionele vaardigheden in het onderwijs

    Geloven in eigen kunnen, herkennen en beheersen van emoties, keuzes maken en aangaan van relaties met anderen

    02 maart 2020

    Uit een peiling onder leerkrachten in het basis-, voortgezet- en speciaal onderwijs die eind januari door MarketResponse werd uitgevoerd in opdracht van de Samenwerkende GezondheidsFondsen (SGF) is gebleken dat 77 % van de leerkrachten het vind dat sociaal-emotionele vaardigheden meer aandacht verdienen in het onderwijs.

    Beter welbevinden voor leerling én leerkracht
    Uit de peiling blijkt dat goed ontwikkelde sociaal-emotionele vaardigheden voor een betere sfeer in de klas zorgen en het pestgedrag verminderen. Stress onder leerkrachten en leerlingen neemt hierdoor af. 92 % van de leerkrachten vindt dat goed ontwikkelde sociaal-emotionele vaardigheden van meerwaarde zijn voor zowel het onderwijs als de leerling zelf. Men signaleert dat leerlingen zich er beter door voelen én er beter door gaan leren. In de praktijk blijkt dat er vaak te weinig tijd en ruimte is om deze vaardigheden te ontwikkelen.

    ‘Als een kind zich niet goed voelt, komt onderwijs niet binnen’
    De directeur van de Parkschool in Delft bewijst dat het ontwikkelen van sociaal-emotionele vaardigheden niet ten koste gaan van cognitieve vaardigheden en leerprestaties. Op deze school zitten veel nieuwkomers en werd voorheen door de inspectie als zwak bestempeld. De directeur besloot daarom niet alleen extra in te zetten op taal en rekenen, maar ook om aandacht te geven aan het ontwikkelen van een sterke sociaal-emotionele basis. Dit resulteerde vorig jaar in blijere kinderen, hogere leerprestaties en een voldoende van de inspectie. ‘Als een kind zich niet goed voelt, heeft het ook geen zin om het onderwijs te geven, want het komt niet binnen.’ Aldus Nico Nijenhuis, directeur van de Parkschool.

    Ook scholieren willen meer ruimte voor sociaal-emotionele vaardigheden op school
    De jeugd zelf vind het ook belangrijk dat er een betere balans komt tussen cognitieve- en sociaal-emotionele vaardigheden. LAKS-voorzitter Pieter Lossie geeft aan dat sociaal-emotionele vaardigheden prominenter terug moeten komen in het onderwijsprogramma. ‘Omdat dat motivatie, welzijn en persoonlijke ontwikkeling bevordert en bovenal omdat Nederlandse scholieren het zelf meer terug willen zien in hun onderwijs.’

    ‘Wie lekker in z’n vel zit, leeft gezonder’
    Het belang van het ontwikkelen van sociaal-emotionele vaardigheden wordt niet alleen gezien door leerkrachten en leerlingen. Ook de Samenwerkende GezondheidsFondsen maken zich er hard voor. Binnen het programma Gezonde Generatie werken zij aan het verbeteren van de gezondheid van toekomstige generaties. Volgens Mark Monsma, woordvoerder Gezonde Generatie van de SGF, zijn er steeds meer aanwijzingen dat sociaal-emotionele vaardigheden van belang zijn bij het ontwikkelen van een goede mentale, fysieke en sociale gezondheid. ‘Wie lekker in z’n vel zit, heeft minder stress en is beter in staat bewustere en gezondere keuzes te maken. Hiermee kunnen we veel leed op latere leeftijd voorkomen’, het zou daarom mooi zijn als sociaal-emotionele vaardigheden in de kerndoelen en eindtermen van het onderwijs opgenomen worden. Als investering in de gezondheid en gelijke kansen van huidige en volgende generaties. In de voorstellen van curriculum.nu voor de curriculumherziening zie je het belang van sociaal-emotionele vaardigheden terug. Dit is een eerste stap naar meer aandacht voor deze vaardigheden in het onderwijs en dat mag van ons nog wel een onsje of twee meer.’

    De peiling is in opdracht van de Samenwerkende Gezondheidsfondsen uitgezet onder 976 leerkrachten, schoolleiders en andere medewerkers binnen het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en speciaal onderwijs.

    Bron: Samenwerkende Gezondheidsfondsen