De kennis en vaardigheden van creatieve communicatie proffesionals zijn van grote waarde om A.I.-oplossingen te ontwikkelen die behulpzaam, natuurlijk en overtuigend zijn in de interactie met mensen.
lector
Say Hi to A.I.
Het is daarom belangrijk dat deze creatieve professionals zich verder ontwikkelen en nieuwe kennis opdoen over A.I. toepassingen voor communicatiedoeleinden. Het Lectoraat Networked Society van Hogeschool Rotterdam startte daarom in september 2020 het project ‘Say Hi to A.I.’.
Bij creatieve A.I.-professionals denken we bijvoorbeeld aan communicatie- en content-specialisten en ontwerpers. Bij het bedenken van handzame, natuurlijke en overtuigende A.I.-oplossingen gaan ze uit van het perspectief van de mens en niet van de machine.
Gezamenlijke ambitie
Aan het project ‘Say Hi to A.I.’ neemt een consortium van MKB-bedrijven deel. Het zijn bedrijven die al jaren A.I.-toepassingen voor communicatiedoeleinden ontwikkelen. De gezamenlijke ambitie is het versterken van de positie van creatieve professionals in een A.I.-gedreven toekomst.
In het project wordt met een multi-method-opzet onderzocht:
- Waar staan deze creatieve professionals in de (strategische) adoptie van A.I.?
- Hoe kunnen zij toepassingen van A.I. effectief inzetten en integreren met de menselijke maat?
- Aan welke nieuwe kennis en vaardigheden hebben ze behoefte?
Nieuwe beroepsprofielen
Met de verkregen inzichten uit het onderzoek wordt een kennisagenda opgesteld voor een vervolgaanvraag. Ook worden nieuwe beroepsprofielen ontwikkeld met het oog op de toekomst. Het moet leiden tot:
- Het verder professionaliseren van bestaande beroepen binnen de creatieve industrie die de interacties tussen mensen, producten en organisaties vormgeven.
- Het ontwikkelen van kennis en skills voor hybrid jobs die ontstaan op het grensvlak van A.I., communicatie en design.
Meer informatie? Neem contact op met Lotte Willemsen
De resultaten worden gedeeld via publicaties en workshops. Professionals, studentendocenten en onderzoekers stimuleren daarin samen innovatie op het gebied van A.I. in de beroepspraktijk en het onderwijs.