Menu
    English

    Diversiteit & inclusiviteit

    Hogeschool Rotterdam wil dat iedereen zich gehoord en gezien voelt

    Toon:

    D&I aanpak

    Wat speelt er op Hogeschool Rotterdam

    Strategisch actieplan D&I

    Het Strategisch Actieplan Diversiteit & Inclusie is juni 2024 gelanceerd. Het plan combineert strategie met concrete doelstellingen. Alle instituten en diensten hebben de opdracht gekregen een eigen D&I Actieplan te formuleren en te implementeren de komende jaren.  

    Het volledige Strategische Actieplan download je hier.  De visie & missie en kernthema’s lichten wel alvast uit in het menu aan de linkerkant.  

    Heb je vragen of wil je hulp bij de implementatie van diversiteit en Inclusie? Mail inclusie@hr.nl. Onze benadering is gericht op maatwerk en samenwerking, zodat we optimaal kunnen inspelen op de specifieke behoeften en doelen van de verschillende organisatieonderdelen.

    Visie en Missie

    Visie

    De visie die de afgelopen jaren is ontwikkeld ten aanzien van D&I op de HR sluit goed aan bij de strategische agenda. Het belangrijkste vertrekpunt is dat:

    ‘Op een inclusieve hogeschool iedereen zich thuis moet kunnen voelen en (fysiek) mee moet kunnen doen. Er is geen ruimte voor uitsluiting of vooroordelen die leiden tot discriminatie en kansenongelijkheid. Een hogeschool die divers en inclusief is houdt rekening met alle stemmen en zorgt ervoor dat die stemmen niet alleen gehoord, gerepresenteerd en (h)erkend worden, maar ook dat ze worden gebruikt in communicatie, beleid, onderzoek en de praktijk van het onderwijs. Er is oog en oor voor de toegankelijkheid en doorstroom van (neuro)divers talent.’

    Missie

    Op de hogeschool zien we diversiteit als realiteit. De diverse stad vraagt dat we deze diversiteit binnen onze school erkennen en waarderen. We richten ons op de professionalisering van onze studenten, door hen klaar te stomen voor de maatschappij van morgen. Vanuit het erkennen van deze diversiteit als meerwaarde en bron van eigenheid en kracht, zijn we dagelijks bezig inclusie vorm te geven binnen onze cultuur op school. De professionals van vandaag leiden toekomstige generaties op, en daarom is het belangrijk stil te staan bij niet alleen deze realiteit, maar ook stil te staan en uiting te geven aan inclusieve manieren van samenwerken en onderwijzen. We besteden actief aandacht aan inclusieve manieren van werven, selecteren en zien het thema van (fysieke) toegankelijkheid als baken van een inclusief beleid. De meerwaarde van een inclusieve hogeschool, die diversiteit in al zijn verscheidenheid omarmt, draagt direct bij aan de werkbeleving van onze medewerkers op het moment dat ze zich gezien en gehoord voelen, zich thuis voelen, zich veilig voelen en weten dat er eerlijke carrièreperspectieven zijn. Zo’n werkomgeving is een reden voor studenten om te voelen en geloven, dat diversiteit een meerwaarde is en dat er voor hen in de toekomst ook een plek is waar zij kunnen participeren en een waardevolle bijdrage geven aan de maatschappij. Medewerkers en studenten vormen daarom samen onze inclusieve hogeschool, die zich inzet voor:

    • Het horen van alle stemmen
    • Het aandacht geven aan en erkennen van verschil
    • De dialoog kiest als manier van respect tonen en ontmoeting creëren
    • Talent niet alleen ziet, maar ook zoekt, in zijn diverse verschijningsvormen

    Er is overal diversiteit en die is er ook altijd geweest. De opzet van dit ‘strategisch actieplan diversiteit en inclusie’, biedt daarom een manier voor iedereen om inclusief te handelen en bij te dragen aan een inclusieve cultuur. Of je nu werkzaam bent in het onderwijs, binnen bedrijfsvoering of onderzoek, de mogelijkheid te handelen zit overal; van het aanbod binnen onze kantines, de boeken die worden geselecteerd als studiemateriaal, de manieren van werven en selecteren, de toegankelijkheid van onze gebouwen en opleidingen, de communicatie in beeld en taal die we gebruiken tot de zichtbaarheid van onze managers en directeuren als bondgenoten op dit thema. Sociaal maatschappelijke ontwikkelingen, die soms leiden tot verwijdering, onbegrip of zelfs polarisatie, geven de indruk dat aandacht voor diversiteit en inclusie nu groter is dan voorheen. Laten we met elkaar gebruik maken van die indruk en dat momentum, om inclusie op de hogeschool te verankeren, in beleid, werkomgeving en de onderwijspraktijk.

    De uitgebreide missie en visie vind je in het volledige Strategische Actieplan. Download deze hier.  

    Vijf Kernthema’s

    Bij Hogeschool Rotterdam vormen de vijf Kernthema’s de kern van onze benadering van diversiteit. Werken aan een inclusieve Hogeschool Rotterdam is werken aan 5 kernthema’s. Je kunt op de verschillende thema's klikken om meer artikelen, lesmateriaal en onderzoek te vinden.

     

    Studentenplatform INCLUDED

    Naast de overige D&I initiatieven is het platform INCLUDED speciaal voor studenten opgericht. INCLUDED richt zich op inclusie binnen Hogeschool Rotterdam. Studentenervaringen die je niet vaak hoort, krijgen de ruimte om meer begrip en bekendheid te geven aan ingewikkelde thematieken. Online via artikelen en live met events waarin we het gesprek met elkaar aangaan. Met het delen van kennis en ervaring draagt INCLUDED bij aan onderlinge verbinding en aan een inclusieve hogeschool.

    Ga naar de website van INCLUDED