Menu
    English

    Auris en Lievegoed

    Welkom in onze lwg-kraam

    Lievegoed

    Werken bij de antroposofische zorginstelling Lievegoed is een bewuste keuze, en dat merk je. Ook voor onze medewerkers geldt: "Je bent meer dan je denkt", waarbij medewerkers graag werken aan hun persoonlijke ontwikkeling en elkaar inspireren. Medewerkers krijgen scholing in de antroposofische visie op mens en gezondheid. Zo beschikken we over een extra perspectief: een andere, soms dwarse kijk op mensen die een probleem hebben. Zie ook onze website. 

    In deregio Rotterdambieden wij gespecialiseerde dagopvang, behandeling en begeleiding aan kinderen en jongeren van 4 tot 23 jaar met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking. Bij de begeleiding en behandeling staat de individuele ontwikkeling centraal. Ieder mens, ook de mens met een verstandelijke en∕ of lichamelijke beperking kent eigen groeimogelijkheden. Bij Lievegoed weten we uit ervaring dat een mens uit meer bestaat dan alleen de beperking of probleem. Wij richten ons niet alleen op wat niet goed gaat, maar vooral op wat er wel goed gaat en op het versterken van het gezonde.  

    Bij ons wordt “heel de mens” gezien. Ieder mens is in de kern gezond en we gaan uit van de eigenheid van ieder mens. We leggen het accent op kwaliteiten, talenten, wensen en mogelijkheden van mensen en werken ontwikkelingsgericht.  

    Je gaat als student werken op een vaste groep op één van de locaties. Je werkt met kwetsbare kinderen en jongeren met een verstandelijke en/of meervoudige beperkingen met mogelijk moeilijk verstaanbaar gedrag. Daarbij gaan we samen de leerwerkgemeenschap vormgeven, binnen de bestaande kaders van Hogeschool Rotterdam en Lievegoed. Deze onderdelen vragen van jou vindingrijkheid, zelfreflectie en een open kritische houding naar je collega’s. 

    Auris

    Welkom bij Auris! Een stage binnen Auris is superleuk! De doelgroep van een behandelgroep van Auris betreft kinderen van 2,5 tot 5 jaar oud met mogelijk een TOS (taalontwikkelingsstoornis).

    Als stagiair(e) sta je op twee groepen op 1 locatie. Elke groep heeft eigen PB’ers en eigen kinderen. Hierom is het belangrijk om flexibel te zijn. Elk kind is anders, en daarom wordt er voor elk kind een persoonlijk behandelplan opgesteld. Als stagiair(e) draag jij ook hierin je bijdrage. Elke week is per groep een IDO (interdisciplinair overleg).

    In deze IDO’s deelt elke discipline zijn/haar observaties, bevindingen en resultaten, en jij dus ook! Dit zorgt ervoor dat je actief kan meewerken met het opstellen van de doelen en de behandeling hiervoor. Naast je werk op de behandelgroep volg je ook een gebarencursus, wat een leuke extra uitdaging is. Op de groep wordt NmG (Nederlands met Gebaren) gebruikt. Dit zijn ondersteunende gebaren die je inzet gedurende de gehele dag. De peuters hebben hier erg veel baat bij. Zij kunnen anderen beter begrijpen en zichzelf beter uiten.

    Gedurende de hele dag ben je bezig met het begeleiden en behandelen van de peuters op het gebied van spraak, taal en communicatie. Het behandelen van de peuters komt in heel veel aspecten terug, zoals bijvoorbeeld tijdens een taalles, de lunch, het spelen en knutselen.

    Binnen Auris is er veel ruimte voor jouw eigen ideeën en bijdrage. Als organisatie staat Auris open voor jouw visie en ideeën. Zowel op als buiten de groep mag jij dingen uitproberen, om zo jouw eigen deskundigheid en visie te ontwikkelen. Als stagiair(e) draag je actief bij aan de ontwikkeling van de kinderen. Je ziet de kinderen grote stappen maken. Dit op het gebied van taal, maar ook op bijvoorbeeld sociaal-emotioneel gebied en spelontwikkeling. Deze stappen zijn mooi om te zien, en werken zowel voor het kind als voor jezelf erg motiverend.

    Als stagiair(e) op een behandelgroep werk je zowel met de groep als geheel als 1 op 1 met de kinderen, dit allemaal afgestemd op de behoeften en doelen van de kinderen. Bij werken met de groep kan je denken aan een knutselactiviteit en bij 1 op 1 werken aan begeleiding in spel. De peuters hebben erg veel baat bij een vast dagstructuur.

    Elke dag is hetzelfde opgebouwd, maar geen enkele dag is hetzelfde (mooi omschreven!). Om deze structuur en duidelijkheid te geven aan de kinderen wordt er op de groep met ondersteunende picto’s gewerkt. Daarnaast wordt er gewerkt met thema’s. Elke paar weken staat er een overkoepelend thema centraal, waarin meerdere woorden aan bod komen. Deze woorden komen op allerlei manieren terug, bijvoorbeeld in een taalles, het spel en tijdens een knutselactiviteit. 

    Als stagiair(e) ligt hier erg veel ruimte voor jouw inbreng. Tijdens het breng- en haalmoment zie en spreek je de ouders van de peuters. Je probeert hen te activeren en te betrekken bij het gehele proces. Daarnaast onderhoud je contact met ouders via het platform Schoudercom. Hierin worden blogs geplaatst en kun je één-op-één het gesprek met ouders aangaan.

    Kijk voor vacatures bij Auris op vacatures@auris.nl

    Bekijk de vacature(s):