Afstuderen op Bali: ‘Onvergetelijk en ik raad het iedereen aan!’

06 juli 2023

Halverwege haar afstudeerstage zat Ellis van Kester (Facility Management) in een dipje. Maar dankzij een flink portie doorzettingsvermogen maakte ze van haar avontuur op Bali toch nog een tijd om nooit te vergeten.

Waarom koos je voor een afstudeerstage in het buitenland?
    “Vanaf het begin van mijn studietijd wist ik dat ik naar het buitenland wilde. Tijdens mijn derdejaarsstage en minor kwam het er niet van, dus dit was mijn laatste kans. Ik twijfelde tussen Barcelona en Bali. Barcelona vond ik altijd al een leuke, gave stad en Bali trok me heel erg door de grote uitdaging en de grote verschillen in cultuur vergeleken met Nederland”

Waarom is het Bali geworden?
    “Maak ik een veilige keuze en ga ik voor Europa of spring ik in het diepe? Ik besloot uit mijn comfort zone te stappen en voor Indonesië te kiezen.”

Hoe heb je daar een stageplek gevonden?
    “Via een Nederlands bemiddelingsbureau dat stages in Indonesië regelt. Zij regelden onder meer mijn accommodatie, visum en verschillende activiteiten. Daar zou ik alleen geen gebruik meer van maken, want de service bleek achteraf toch minder goed dan ik dacht en tijdens mijn afstudeerstage liep ik bij het bedrijf tegen een aantal problemen aan.”

Zoals?
    “Toen ik aankwam, bleek dat mijn stagebegeleider er een dag eerder mee was gestopt. Ook kreeg ik te horen dat mijn opdracht eigenlijk niet geschikt was om bij hen uit te voeren. Dat ik beter op zoek kon gaan naar een andere opdracht. Daarnaast was het vanuit school de bedoeling dat ik vier dagen per week stage zou lopen, maar bij mijn stagebedrijf stonden ze erop dat ik vijf dagen naar kantoor kwam. Toen ik eenmaal tóch aan de slag ging, kreeg ik van de vervangende stagebegeleider weinig data en input die ik nodig had voor mijn onderzoek. Dat was wel jammer, maar gelukkig is het goedgekomen.”

Want je bent afgestudeerd!
    “Dat is vooral aan mijn doorzettingsvermogen en de hulp vanuit Hogeschool Rotterdam te danken. Ik heb zelf veel opgepakt en uitgezocht. Als ik ergens tegenaan liep, kon ik altijd bij mijn begeleidende docenten terecht. Niet alleen voor stagezaken, maar bijvoorbeeld ook als ik niet zo lekker in mijn vel zat. Het was fijn om op hen terug te kunnen vallen.”

En Bali zelf, beviel het eiland goed?
    “Het was zeker mooi! Er zijn nog veel onontdekte plekjes die minder toeristisch zijn. Er is echter ook een keerzijde. Er heerst veel armoede. Ik vond het mooi om te zien dat de mensen daar genoegen nemen met weinig, terwijl we hier in Nederland altijd weer meer, mooier en beter willen. Heel bijzonder om mee te maken. Op persoonlijk vlak heb ik me ook kunnen ontwikkelen. Ik woon nog thuis bij mijn ouders en daar moest ik toch ineens alles zelf regelen, waar je natuurlijk ook weer veel van leert. Bijzonder om mee te maken allemaal. Er zitten ook moeilijke momenten tussen hoor, maar doorzetten is erg belangrijk, want uiteindelijk kijk je er met een heel goed gevoel op terug en wordt het een onvergetelijke ervaring.”

En nu?
    “Goede vraag, haha. De jaren bij Hogeschool Rotterdam waren heel leerzaam. Niet alleen qua opleiding, maar ook persoonlijk. Ik ben blij dat ik toch deze uitdaging aan ben gegaan om mijn afstudeerstage op Bali te doen en ik zou het zeker aanraden om een deel van je studie in het buitenland te volgen. Het is echt een unieke ervaring. Voor nu ga ik op zoek naar een baan in de facilitaire wereld, of iets met evenementen, dat lijkt me ook leuk, maar eerst ga ik nog van mijn vakantie genieten!”