Animatie elke dag in schijnwerpers bij Willem de Kooning Academie

Aantal banen neemt toe dankzij populariteit Netflix en Disney+

29 januari 2020

Deze week is het International Film Festival Rotterdam in volle gang. Bij Frodo Kuipers staat het hele jaar in het teken van film. Hij is docent animatie bij de Willem de Kooning Academie (WdKA).

Al 15 jaar geeft Frodo animatieles bij WdKA. Naast docent is hij animatieregisseur en 2D-karakteranimator. Samen met zijn studenten Fausto Romano (VS) en Teodora Titescu (Roemenië) geeft hij een inkijkje in deze wereld.

Vormgeven in de tijd

Leren animeren begint met het begrijpen van beweging. Frodo legt uit: “Momenteel geef ik vooral les in het eerste jaar, waarin ik studenten bekend maak met de grondbeginselen van animeren. Dat wil zeggen: hoe werkt dat nou, beweging? Bij de meeste artistieke uitingen creëer je een beeld, wat als stilstaand gegeven moet werken: je maakt een schilderij, een ontwerp voor een poster, een illustratie. Wat animatie zo bijzonder maakt, is dat je in de tijd vormgeeft: hoe iets beweegt, is net zo belangrijk als hoe iets eruit ziet.”

“Beweging heeft op zichzelf namelijk ook een communicatieve waarde. Je kunt op 100 verschillende manieren op een stoel gaan zitten, en elke keer kan de manier waarop je dat doet iets anders vertellen. Studenten daar bewust van maken is een belangrijk doel, maar vooral ook: hoe wek je nou een betekenisvolle suggestie van beweging? Daar zijn in de jaren 30 en 40 van de vorige eeuw basisprincipes voor ontwikkeld, die nog steeds actueel zijn.”

Animatiedocent Frodo Kuipers.

“Het is zo inspirerend!” Eerstejaars student Fausto vertelt enthousiast over het creëren van beweging. “Voordat ik hier kwam studeren heb ik regelmatig personen getekend. Het waren illustraties. Bij de academie ben ik begonnen met het toevoegen van beweging. Het is moeilijk. Maar ook zoveel meer bevredigend! Een persoon komt met beweging echt tot leven.”

Fausta Romano kwam van Californië naar WdKA om animatie te studeren.

Toepassingen in apps, games en virtual reality

De mogelijkheden van digitale animatietechnieken zijn enorm gegroeid. “Niet alleen qua software maar ook in de toepassingen van animatie: denk aan internet, apps, games, uitleganimaties, virtual reality en augmented reality”, aldus Frodo.

“Ook de academie is erg veranderd: toen ik 15 jaar geleden begon, had de afdeling nog niet zo’n sterk opgezette structuur als nu. We hebben die gaandeweg vormgegeven. Ook merk ik dat studenten, doordat ze gevraagd worden om vaak kritisch te reflecteren op zichzelf, hun werk, en het beroepenveld, ze veel zelfbewuster worden dan voorheen.”

Kritisch reflecteren en feedback krijgen: tweedejaars studente Teodora geniet ervan. “Er is bij de academie altijd een docent aanwezig die je feedback kan geven. De docenten hebben veel kennis en ervaring. Als ze feedback geven, dan doen ze dit op een plezierige en gelijkwaardige manier. Dit vind ik erg fijn.”

De Roemeense studente Teodora Titescu.

Meer dan alleen Disney en Pixar

Bij animatie denk je meteen aan Disney en Pixar. Een baan krijgen bij deze studio’s is niet makkelijk. Gelukkig zijn er meer mogelijkheden. Frodo: “Omdat de toepassingen van animatie heel erg divers zijn, komen studenten terecht bij gamestudio’s en studio’s die vooral gericht zijn op commercials. Er zijn er die werken als producent, als achtergrondontwerper en als storyboardmaker. En er zijn verschillende alumni die hun eigen studio beginnen. Ka-Ching Cartoons in Rotterdam en Anikey in Den Haag zijn daar voorbeelden van.”

Streamingdiensten als Netflix en Disney+ zijn razend populair, waardoor het aantal animatiebanen is toegenomen. “Netflix en Amazon willen graag investeren in animatieseries. Kijk naar de net uitgebrachte serie Undone van de Nederlandse animatieregisseur Hisko Hulsing voor Amazon. Nora Höppener, alumna van Willem de Kooning, was zijn regieassistent voor deze serie”, aldus Frodo.

De studenten Fausto en Teodora kijken ernaar uit om de schoolbanken te verlaten en aan de slag te gaan. Fausto: “Ik heb zoveel ideeën! Ik wil videogames maken, ik wil animaties maken. En heel graag zou ik regisseur willen zijn van een animatiefilm of -serie waarmee ik lange verhalen kan vertellen.” Teodora wil graag voor een commerciële studio werken: “Elk merk kan worden gepromoot op een creatieve en innovatieve manier die het publiek verrast en intrigeert. Graag zou ik voor een bedrijf werken die zulke commercials maakt. Maar daarnaast zou ik ook voor een studio willen werken die korte of lange animatiefilms produceert.”

Illustratie van beweging in het animatielokaal van WdKA.