Onderwijsmanager Anita Derks in Nieuwsuur: 'Onbevoegde pabostudent voor de klas zorgwekkend'

07 juni 2017

Dinsdagavond 6 juni besteedde Nieuwsuur (NPO 2) aandacht aan het steeds vaker voorkomende verschijnsel dat basisscholen pabostudenten reeds tijdens hun studie aantrekken en dus onbevoegd, zelfstandig voor de klas laten staan. Het chronisch tekort aan leerkrachten is hier de oorzaak van. Anita Derks, onderwijsmanager van de Lerarenopleiding Basisonderwijs van Hogeschool Rotterdam, gaf in het programma haar mening over deze trend.

'Ik begrijp het probleem, maar deze ontwikkeling is onwenselijk', zegt zij. 'De andere trend is dat er hierdoor veel langstudeerders op de pabo ontstaan, want studenten horen op die tijden nu eenmaal zelf in de klas te zitten of stage te lopen,' voegt zij er aan toe. In de gangen van de hogeschool worden ook verschillende pabostudenten geïnterviewd door Nieuwsuur. 'Leerzaam om in je eentje voor de klas te staan,' zegt een van onze studenten, 'maar je bent wel onbevoegd.'

Anita Derks onderwijsmanager van de Lerarenopleiding Basisonderwijs van Hogeschool Rotterdam

Structurele oplossing

Intussen zijn er speciale bemiddelingsbureaus die actief werven onder studenten. De HR werkt daar niet aan mee, maar scholen maken er gebruik van. Ze willen niet oneindig klassen blijven opdelen, of docenten vragen langer voor de klas te staan vanwege het lerarentekort. Uit de discussie die op het item in Nieuwsuur aansluit, blijkt dat er een meer structurele oplossing moet worden gezocht in het populairder maken van het vak: minder werkdruk en hogere salarissen. Op 27 juni is er een actie aangekondigd door basisschoolleraren.

Bekijk hier de aflevering.