English

De Peter Houtman van de Wereldhavendagen: ‘hogeschool héél belangrijk voor haven’

31 augustus 2023

De Wereldhavendagen zijn hét evenement om met je neus bovenop de haven te staan. De kans is groot dat je tijdens verschillende shows de stem van Ramon van Hal hoort. Bij ons is hij docent Logistiek en geeft hij de master Shipping and Transport, maar komend weekend is hij als public speaker de Peter Houtman van de Wereldhavendagen.

Het borrelt in de stad, het bruist. Hoe dichterbij de Wereldhavendagen komen, des te meer er wordt gesproken over het jaarlijkse evenement. Als toeschouwer nam Ramon van Hal er regelmatig een kijkje, maar de 46e editie is voor hem wel heel erg speciaal. Hij maakt namelijk vanaf de Wilhelminakade zijn opwachting als public speaker tijdens de spectaculaire shows.

“Voor mij als docent bij het Rotterdam Mainport Instituut (RMI) van Hogeschool Rotterdam is dit natuurlijk het mooiste podium om enthousiast over de haven te vertellen”, aldus Ramon. “Wij als Rotterdam zíjn de haven. Ik proef bij alle bedrijven, vrijwilligers en inwoners zo veel energie als het over de Wereldhavendagen gaat, prachtig vind ik dat.”

De haven in

De afgelopen weken ging het in de klas uiteraard ook veelvuldig over de wereldhavendagen. Bij de STC Group staat Ramon als mbo-docent voor de klas en bij RMI ontving hij deze maand een nieuwe groep internationale studenten die de master Shipping and Transport volgen. “De mbo-leerlingen gaan op de eerste dag van de Wereldhavendagen vanuit school de haven in. En tegen de masterstudenten heb ik gezegd dat dit dé kans is om bijvoorbeeld een containerschip van 200 meter te gaan bekijken. Dichterbij komen ze niet.”

De docent is van mening dat de haven voor álle instituten van Hogeschool Rotterdam belangrijk is. “Als je ziet wat er momenteel allemaal speelt en de komende jaren nog gaat spelen… Techniek speelt een grote rol, er moet nieuwe software ontwikkeld worden, duurzaamheid staat bovenaan de lijst, noem maar op. Elk instituut heeft wel een raakvlak met de haven. Laatst deed een stagiair onderzoek naar de efficiency van een containerterminal en op welke manier kunstmatige intelligentie daarbij een rol kan spelen. Zo breed is het tegenwoordig.”

Energietransitie

De samenwerking met het bedrijfsleven is daarin van groot belang. Studenten zijn dankzij die goede contacten continu in de praktijk bezig. Bijvoorbeeld met waterstof. “In al onze bachelor-opleidingen en master van RMI staat de energietransitie centraal. Het is prachtig dat de studenten hun onderzoeken écht ten uitvoering kunnen brengen bij bedrijven. De hogeschool speelt daarmee een héél belangrijke rol in onze haven.”

Tijdens de Wereldhavendagen is zijn eigen rol ook belangrijk. Niet gek, dat hij lichte wedstrijdspanning voelt. Ramon: “Het spannendste vind ik dat ik een miljoenenproductie aan elkaar moet praten, haha. Maar ik heb me goed voorbereid, dus ik denk dat de eerste spanning er wel af is als we eenmaal zijn begonnen.”