Menu
    English

    Op naar de toekomst

    Workshop | De koers van je bedrijf bepalen

    22 augustus 2023

    Niemand kent de toekomst. Toch is die van belang om de koers van het bedrijf te bepalen. Het vraagt overzicht en creativiteit om signalen van verandering te zien en te vertalen naar het bedrijf. Er zijn methodes om met elkaar van buiten naar binnen te kijken, nieuwe perspectieven op het bedrijf te ontdekken, scenario’s te definiëren, het verhaal naar de toekomst te verwoorden en te bepalen wat er morgen moet gebeuren.

    Onderzoekers Arjen van Klink en Miranda Cornelisse van Kenniscentrum Business Innovation hebben de opleiding 'Become a Futurist' succesvol afgerond. Zij willen het mkb helpen nieuwe methodes toe te passen; praktisch en toegesneden op de situatie van het bedrijf in de vorm van een workshop. De cursusonderdelen bieden handvatten om meer systematisch naar potentiële toekomsten te kijken, om zo een beeld van alternatieve toekomsten te kunnen schetsen en voorbij de 'used future' te komen.

    Om hun nieuw opgedane kennis gelijk in de praktijk te brengen heeft afgelopen zomer een pilot bij een mkb-bedrijf plaatsgevonden, waarbij Miranda en Arjen samen met de directie en het management op een systematische manier alternatieve toekomsten zijn beschreven. Welke onzekerheden ziet het bedrijf en hoe kan dit proces van verandering georganiseerd worden?

    Onze onderzoekers hebben ervaren dat het instrument 'scenarioplanning' het strategische denken bij ondernemers stimuleert. Het helpt bij de verdere strategievorming. Voor het bedrijf wat het de eerste keer dat ze op deze manier aan het werk gingen met de toekomst. Het werd ook als enorm bruikbaar ervaren als input voor de strategie.

    Nu de ervaringen van deze pilot binnenkort ook nog eens in Journal Futures Studies gepubliceerd worden, is besloten de workshop 'Leren over de Toekomst' door te ontwikkelen en op grotere schaal toe te passen. De volgende workshop staat voor dit najaar gepland! Ideaal voor bedrijven die willen beginnen aan een (nieuw) strategisch plan en ook geschikt voor bedrijven die met medewerkers (en klanten) eens “out of the box” willen denken.

    Meer weten? Neem dan contact op met Arjen.