Menu
    English

    Waarom komt AI-adoptie binnen bedrijven zo langzaam van de grond?

    Whitepaper over factoren en barrières AI bij bedrijven

    04 november 2021

    Meer inzicht in de factoren en barrières die van invloed zijn op bedrijven in hun AI-volwassenheidstraject is hard nodig. De cijfers laten zien dat veel bedrijven het belangrijk achten, maar dat er nog maar weinig echt aan de slag zijn met AI. Hoe kan dat? Een survey-onderzoek uitgevoerd onder 40 managers, gevolgd door interviews met gevorderde AI-gebruikers geeft hierop de eerste antwoorden.

    Al meer dan 250 jaar zijn technologische innovaties de fundamentele motor voor economische groei. De kern van de huidige digitale transformatie is Artificial Intelligence (AI). De meest gebruikte AI-technologieën zijn onder meer machine learning (ML), Robotic Process Automation (RPA), Natural Language Processing (NLP) en beeld- of spraakherkenning.

    Het is interessant dat ondanks de aanzienlijke waardecreatie die AI bewerkstelligt voor bedrijven, onderzoekers discrepanties waarnemen in het daadwerkelijke gebruik van AI binnen organisaties. Terwijl ongeveer 80% van de bedrijven aangeeft dat AI de komende vijf jaar een aanzienlijke impact op hun werkveld heeft, geeft slechts 20% aan dat er ten minste één AI-use case wordt geïmplementeerd.

    Welke factoren invloed zijn hierop van invloed?

    Dit onderzoek is opgezet om inzicht te krijgen in de factoren en barrières die van invloed zijn op bedrijven in hun AI-volwassenheidstraject. Dit inzicht moet de formulering van adoptiestrategieën mogelijk te maken om zodoende AI-technologieën beter te integreren. Het onderzoek richt zich op technologische-, organisatorische-, milieu- en andere relevante aspecten. Een belangrijk voorbeeld van deze aspecten is het onderzoek naar AI-volwassenheid. Met steun van de Nederlandse NL AIC

    Whitepaper

    Coalitie is tussen maart en mei 2021 een survey-onderzoek uitgevoerd onder 40 managers, gevolgd door interviews met gevorderde AI-gebruikers. De resultaten hebben invloedrijke factoren en drijfveren aan het licht gebracht, belemmeringen geïdentificeerd en aanbevelingen gegeven. Benieuwd naar de resultaten? Er is nu een whitepaper met de belangrijkste bevindingen beschikbaar. 

     Whitepaper downloaden 

     

    Sinds begin 2021 werkt Kenniscentrum Business Innovation (KcBI) aan ‘Research into the use of AI in business in the Netherlands and how to drive adoption’. Dit project wordt gesponsord door de Nederlandse AI Startup Digital Sundai, in samenwerking met het Erasmus Centre for Data Analytics (ECDA). Lector Dr. Shengyun (Annie) Yang bij KcBI is de hoofd-academische coach van dit onderzoeksproject. De jonge onderzoeker Annabelle Crainic voerde en rapporteerde de empirische studie, onder co-supervisie van Dr. Marcel van Oosterhout van ECDA.