Adolescentiepsychologie binnen de schoolcontext

Rapport

07 november 2017

Het Instituut voor Lerarenopleidingen van Hogeschool Rotterdam werkt samen met opleidingsscholen voor voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs. Samen ontwikkelen zij opleidingsonderdelen. Het onderdeel Adolescentiepsychologie is door Kenniscentrum Talentontwikkeling herontworpen. Onlangs is hierover een rapport verschenen.

Observatie door studenten

Adolescentiepsychologie is bij de lerarenopleiding van Hogeschool Rotterdam een vak voor eerstejaars studenten. Zij oriënteren zich of het beroep van docent iets is voor hen en of zij iemand zijn voor het beroep. Zich oriënteren op het fenomeen ‘leerling’ hoort daarbij. Studenten die deelnamen aan de pilot Adolescentiepsychologie zijn de school in gegaan om leerlingen te observeren en te interviewen. Hierdoor zijn ze in staat om praktijk en theorie met elkaar te verbinden. De uitvoering was soms door een schoolopleider, soms door een instituutsopleider, soms door beiden.

Als eindopdracht schrijven de studenten een autobiografie, waarin ze aspecten van hun eigen ontwikkeling als kind en jongere verbinden met de bevindingen uit de praktijkopdrachten en de theorie uit het boek. De borging van de kwaliteit van het beoordelen van de eindopdracht is gerealiseerd door het gezamenlijke ontwerp van rubrics en oefenen met nakijken tijdens een kalibreersessie.

"Wauw! Wat was dit een leuke opdracht. Ik ben dingen over mijzelf te komen weten die ik anders nooit zou weten."

Evaluatie

Het opleidingsonderdeel is geëvalueerd. Daaruit blijkt roostering en het organiseren van contacten met leerlingen lastig te zijn. Verder is het ontwikkelteam tevreden over de manier waarop is hebben gewerkt: de teamleden hebben elkaar en elkaars kwaliteiten leren kennen en vertrouwen elkaar. Uit de evaluaties bij de studenten blijkt dat het is gelukt om Adolescentiepsychologie praktijkgerichter en betekenisvoller in te richten. Adolescentiepsychologie wordt in 2017-2018 in een verbeterde versie opnieuw in de schoolcontext verzorgd.