Overheid Singapore doet inspiratie op bij Hogeschool Rotterdam rond ouderenzorg

21 april 2023

Als senior onderzoeker van ons Kenniscentrum Zorginnovatie bracht Canan Ziylan in 2022 een bezoek aan Singapore. Haar verhaal over interdisciplinaire, proactieve samenwerking binnen de ouderenzorg maakte dusdanig veel indruk op het Ministerie van Gezondheidszorg van het Aziatische land, dat een delegatie uit Singapore deze week een kijkje kwam nemen op de hogeschool.

Charlene Chang van het Singaporese Ministerie van Gezondheidszorg wijst naar het beeldscherm. ‘Van waarde zijn en blijven terwijl je ouder wordt’, staat er in het Engels. “Kijk, dat is nou precies waar we in Singapore naartoe willen werken. Hoe zorgen we ervoor dat ouderen op een waardevolle manier onderdeel blijven uitmaken van de maatschappij in plaats van dat ze afgeschreven worden? We zijn naar Rotterdam gekomen om te kijken en leren van hoe jullie daar bij Hogeschool Rotterdam mee bezig zijn.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Jeroen Oversier, directeur van het Instituut voor Gezondheidszorg, heet de delegatie uit Singapore weklkom op locatie Rochussenstraat. Foto: Hans Tak

Samen met tien andere vertegenwoordigers van ministerie hangt ze dan ook aan de lippen van Ton Bakker, lector Functiebehoud bij Ouderen in Levensloopperspectief bij Kenniscentrum Zorginnovatie. Hij geeft een presentatie over ouder worden en preventieve maatregelen om functieverlies en ziektes als dementie te voorkomen.

Risicogroepen

“Het is tijd voor een 2.0-versie van het zorgstelsel, zodat ouderen waardevolle rollen kunnen blijven vervullen in de maatschappij”, is zijn boodschap. “We moeten ons veel meer focussen op de risicogroepen; ouderen die in een ziekenhuis worden opgenomen en mensen met een laag inkomen bijvoorbeeld. We weten precies wie die mensen zijn, maar we gaan niet naar hen toe om preventief te werk te gaan.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Ton Bakker, lector Functiebehoud bij Ouderen in Levensloopperspectief aan het woord. Foto: Hans Tak

Dat de vertegenwoordigers van de Singaporese overheid bij het Instituut voor Gezondheidszorg op locatie Rochussenstraat naar Ton Bakker luisteren, is te danken aan Canan Ziylan. Ze is docent bij de opleiding Verpleegkunde en senior onderzoeker bij Kenniscentrum Zorginnovatie. Vanwege haar expertise op het gebied van interdisciplinaire samenwerking binnen de ouderenzorg in de bagage werd ze vorig jaar door minister Ernst Kuipers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport uitgenodigd om mee te gaan op een innovatiemissie in Singapore.

Meerwaarde

“Ik merkte dat ze in Singapore tegen dezelfde uitdagingen aanlopen als wij hier in Rotterdam”, aldus Canan. “Dat heb ik de mensen daar verteld en ook gezegd dat ze naar het verhaal van Ton Bakker zouden moeten luisteren. We hebben sindsdien online overleggen gehad, maar nu ze hier op bezoek zijn in Rotterdam, merk je gelijk dat het échte samenkomen een grote meerwaarde heeft. We kunnen hier laten zien hoe we binnen het kenniscentrum en met onze studenten werken aan vraagstukken op het gebied van ouderenzorg, mede in relatie tot het landelijke en gemeentelijke beleid.”

Canan Ziylan (rechts) luister naar Ton Bakker. Foto: Hans Tak

En dat is precies waar de schoen wringt in Singapore. Op de universiteiten wordt daar ook veel onderzoek gedaan, maar de vertaling naar de praktijk wil maar niet lukken. Er wordt dan ook driftig meegeschreven als tijdens de bijeenkomst wordt uitgelegd dat studenten van onze hogeschool tijdens hun opleiding en stages aan de slag gaan met daadwerkelijke vragen vanuit het werkveld en dat de oplossingen vaak worden toegepast in de praktijk. Het principe van hogescholen en de daarbij horende functie van docent-onderzoekers kennen ze in Singapore niet.

Overeenkomsten

Ook de overeenkomsten tussen Singapore en Rotterdam komen verschillende keren aan bod; havenstad en een grote diversiteit aan culturen. Daarom is ook Anthony Polychronakis van Gemeente Rotterdam aanwezig. Hij vertelt hoe een loket als de Vraagwijzer kan helpen bij preventief handelen op zorggebied. Rotterdammers kunnen daar gratis terecht met vragen over bijvoorbeeld zorg, gezondheid, geld, juridische zaken en huiselijk geweld om passende hulp te kunnen krijgen.

Het feit dat er in Rotterdam wijkteams klaarstaan voor mensen die niet zelfstandig uit de problemen kunnen komen, wordt eveneens met bewondering ontvangen door het bezoek uit Azië. Canan: “Dit is precies waarom ik zo graag aan de Singaporezen wil laten zien wat we op de hogeschool en in de stad allemaal doen om de ouderenzorg te verbeteren. We lopen tegen dezelfde uitdagingen aan en kunnen echt van elkaar leren. De urgentie om echt anders te gaan werken, is voor iedereen duidelijk.”

Charlene Chang kijkt ook tevreden terug op het werkbezoek aan Hogeschool Rotterdam. “We blijven graag in contact, zodat we veel van elkaar kunnen blijven opsteken.”