Rotterdam Carleton International Case Competition van 15 tot 21 november

Win-winwedstrijd voor studenten én bedrijfsleven

13 november 2020

“We geven studenten graag de gelegenheid hun kennis te beproeven. Hoe kan dat beter dan door je tanden te zetten in echte, complexe uitdagingen van het bedrijfsleven? Aan de andere kant helpen we deze bedrijven graag met creatieve, innovatieve en haalbare oplossingen voor hun vraagstuk. Een win-winsituatie voor zowel de studenten als het bedrijfsleven.”

Deze aanbeveling is van bestuursvoorzitter Ron Bormans, in zijn welkomstwoord op de site voor de nieuwe international case competition waarvan onze hogeschool dit jaar gastheer is. Hogeschool Rotterdam richtte vorig jaar samen met partner Carleton University uit Ottawa de Rotterdam Carleton International Case Academy op. Studenten vanuit verschillende opleidingsachtergronden kunnen zich hier een semester lang onderdompelen in een programma met veel complexe business casuïstiek, waarna de ultieme test volgt: deelname in een internationale business case competitie. De twee scholen organiseren beurtelings zo’n competitie.

16 business schools wereldwijd aan de slag met Rotterdamse casuïstiek

Dit jaar heeft Hogeschool Rotterdam de eer de case competitie te organiseren. Arcadis, Facilicom Group en het Havenbedrijf Rotterdam leverden interessante vraagstukken aan, waar 16 business schools van over de hele wereld mee aan de slag gaan. Elke schoolteam krijgt drie cases voorgelegd, het team dat in één ronde de beste oplossing heeft gaat door naar de volgende, tot er op zaterdag 21 november drie winnaars kunnen worden uitgeroepen. Bij het oplossen van de cases krijgen de deelnemers inzage in relevante data en spreken ze vooraf en tijdens de competitie ook met managers en werknemers van de organisaties.

Kennis laten zien maar ook netwerken

Omdat het niet anders kan is de competitie dit jaar helaas volledig virtueel. Deelname aan de competitie is voor de deelnemers niet alleen professioneel uitdagend. Het meedoen biedt door de flankerende sociale events die georganiseerd worden en door het contact met de jury waarin onder meer vertegenwoordigers van bedrijven als Shell, T-mobile en de Rabobank maar ook alumni van Hogeschool Rotterdam, uitstekende gelegenheden tot netwerken. De ROCA Business Case Competition vindt plaats van 15 tot 21 november en is te volgen via social media.

Het team van Hogeschool Rotterdam: Koen Castenmiller (Finance & Control), Bezhan Munavvar (International Business & Management), Maarten Zwinkels (Global Marketing & Sales) en Olivier Vrijenhoek (Bedrijfskunde)