Stilte, tranen en steun tijdens bijeenkomst rond tragedie Turkije en Syrië

15 februari 2023

Om steun bij elkaar te vinden, kwamen studenten en medewerkers woensdagmiddag bij elkaar op locatie Museumpark, waar stil werd gestaan bij de tragedie die zich in Turkije en Syrië afspeelt. Het werd een indrukwekkende middag.

(Het artikel begint onder de video)

Het is stil in de ruimte op de elfde verdieping van locatie Museumpark. Muisstil, een minuut lang om de slachtoffers van de aardbevingsramp in Turkije en Syrië te herdenken. Aanwezigen sluiten de ogen, kijken naar de grond of staren naar het grote beeldscherm, waar de afgrijselijke beelden van de puinhopen in de getroffen gebieden worden getoond. Onder het scherm hangen de vlaggen van de twee landen.

“Dank jullie wel”, zegt docent Emel Aktan, initiatiefneemsters van de bijeenkomst. “Stilte doet soms meer met je dan geluid.” Ze vertelt dat het een zware week voor haar was, zoals voor zoveel studenten en collega’s die banden hebben met Turkije of Syrië. “Ik kon niet anders dan aan de bel trekken en gelukkig heeft de hogeschool alle ruimte gegeven om acties op touw te zetten.”

Inzamelingsactie

Zo werd er woensdag, op de nationale actiedag van Giro555, door studenten en docenten gecollecteerd op verschillende locaties van de hogeschool. Eerder zette student Safwat Aljati een inzamelingsactie op. Ook hij is aanwezig op de bijeenkomst om zijn verhaal te delen. “Toen we wakker werden met het nieuws over de aardbeving, hebben we gelijk onze families gebeld. Gelukkig was iedereen oké en was er alleen sprake van materiële schade”, aldus de student Medische Hulpverlening, die zeven jaar geleden vanuit Syrië naar Nederland vluchtte.

“Mijn zusje en ik vonden dat we in actie moesten komen en hebben op locatie Academieplein een inzamelingsactie gehouden. Mensen brachten warme kleding, dekens, maandverband, wc-papier, tandenborstels, noem alles maar op. En knuffelbeertjes voor de kleine kinderen… Bij deze wil ik iedereen nogmaals hartelijk danken voor hun inzet en bijdragen.”

Hulp bij decaan

Zo’n ramp met ongekende omvang heeft grote invloed op studenten met familie en vrienden in Turkije of Syrië. Daarom nam ook decaan Eduard de Ridder het woord. “Studenten kunnen bij ons terecht als ze bijvoorbeeld concentratieproblemen hebben door de situatie of als ze vertraging dreigen op te lopen. Stuur ze alsjeblieft door naar het decanaat.”

Jimera Koorndijk van de afdeling Studentenwelzijn verzoekt in een emotioneel betoog om studenten zo veel mogelijk te wijzen op de mogelijkheid om bij de hogeschool aan te kloppen voor hulp. “Het raakt me dat studenten met een Turkse en Syrische achtergrond hard doorgaan met studeren, terwijl ze het heel zwaar hebben door de situatie in de rampgebieden. Wijs ze op hulp van decanen en Studentenwelzijn. We zijn er voor hen.”

Bijdrage voor Giro555

Ook bestuursvoorzitter Ron Bormans is geroerd door de situatie. “Het verdriet giert door de hogeschool. De mooie kant is dat we als hogeschool een gemeenschap zijn en dat er mensen zoals Emel opstaan om te helpen.” Hij vertelde dat Hogeschool Rotterdam een bijdrage levert aan de collecte voor Giro555. “Dit is niet alleen een mooi bedrag, maar ook een eerbetoon aan mensen zoals Safwat en jij”, aldus de voorzitter van het College van Bestuur. “Deze cheque is er, omdat jullie in actie zijn gekomen. Hulde.”

Er vloeien enkele tranen, en dat is niet voor het eerst tijdens deze indrukwekkende middag.

Doneer via onze digitale collectebus

Geld storten op Giro555 kan uiteraard nog steeds. Alle hulp is hard nodig. Doneer via onze digitale collectebus