Student Awards: ‘Mooi om nu al veel impact te maken’

11 september 2023

Hun onderzoeken zijn totaal verschillend, maar de drie winnaars van onze Student Awards hebben één belangrijk aspect gemeen: ze maken impact op de maatschappij.

Student Award Bachelor
    Hugo van Heuveln – Communication and Multimedia Design

De eerste uren na de geboorte van een kind zijn van levensbelang. De opvangmonitor speelt daarbij een belangrijke rol. Hierop worden vitale waarden weergegeven, maar uit gesprekken met gebruikers blijkt het huidige design niet optimaal te werken. “Sommige data zijn slecht leesbaar en andere data worden helemaal niet weergegeven”, zegt Hugo. “Ik heb een nieuw ontwerp gemaakt, waarmee de data overzichtelijker in beeld wordt gebracht en beter te begrijpen is. Zo kan er sneller gehandeld worden tijdens de opvang van pasgeboren baby’s. Van de medewerkers van het Erasmus MC kreeg ik de vraag of ik in de gaten heb wat voor enorme impact ik bij hen op de afdeling maak. Mooi om dat op 25-jarige leeftijd al zo’n bijdrage te kunnen leveren.”

Student Award Master
    Colette Montens – Begeleidingskunde

De relationele armoede in Nederland wordt alsmaar groter. Mensen raken van elkaar vervreemd, omdat organisaties in allerlei systemen verstrikt raken en de maatschappelijke druk alleen maar groter wordt. “Maar hoe kunnen we als mensen elkaar toch blijven vinden binnen organisaties en daardoor een grotere bijdrage kunnen leveren”, stelt Colette haar onderzoeksvraag. “Daarom is het belangrijk dat we de relationele kant van de mensen binnen organisaties – en de maatschappij – aandacht blijven geven en niet alleen maar kijken naar protocollen en dat soort zaken. Daarom ben ik heel erg trots dat ik deze prijs heb gewonnen. Het vak Begeleidingskunde verdient deze aandacht.”

Student Award Associate degree
    Sophie van Helvoort – Arts & Crafts

Nederlands schapenwol wordt voor een groot deel weggegooid, omdat boeren er bijna geen geld meer voor krijgen. Nu belandt het op de composthoop of wordt het naar de vuilstort gebracht. “Zonde, want het is een waardevol product”, zegt Sophie. “Door kledingstukken van zwart schapenwol te maken, wil ik mensen laten zien hoe jammer is dat de wol normaal gesproken wordt weggegooid. Waar ik kon, heb ik het logo van The Black Sheep gebruikt, als verwijzing naar hoe belangrijk merkkleding voor mensen is. Als je geen Nike-logo op je kleding hebt staan, tel je soms niet mee. Dat is ook de dubbele betekenis van het zwarte schaap; voor mijn project heb ik onderzoek gedaan naar wat sociale uitsluiting betekent in onze maatschappij ten opzichte van twintig jaar geleden. Kleding heeft daarbij altijd een grote rol gespeeld, net als social media nu. Met mijn ontwerpen hoop ik dat mensen zich ervan bewust zijn dat dit nog altijd speelt én dat het zonde is om schapenwol weg te gooien.”