Student Kaeso loopt tegen kanker tijdens Marathon Rotterdam

12 april 2023

Hij heeft veel blessures gehad en is onlangs nog geopereerd, maar Kaeso Oosters moet en zal de Marathon Rotterdam lopen. De student Global Marketing & Sales wil namelijk 42.195 kilometer afleggen om geld op te halen voor KWF Kankerbestrijding. “In mijn directe omgeving heb ik al veel te vaak te maken gehad met deze ziekte.”

Kaeso was 4 jaar, toen zijn opa overleed aan de gevolgen van kanker. Een paar jaar later troostte hij een goede vriend van hem, nadat diens vader de strijd verloor van diezelfde ziekte. En zo waren er in zijn familie- en vriendenkring nog een aantal gevallen. De ene keer liep het goed af, de andere keer helaas niet.

De 18-jarige student van Hogeschool Rotterdam voelde zich vaak machteloos. Kon hij echt niets betekenen? Toen hij voor zijn studie Global Marketing & Sales naar Rotterdam verhuisde, besloot hij mee te doen aan de Marathon Rotterdam om op die manier geld in te zamelen voor KWF Kankerbestrijding.

(tekst gaat verder onder de foto)

Leukste marathon

“Ik ben altijd al sportief geweest en dat wil ik graag blijven ter compensatie van het studentenleven”, zegt Kaeso lachend. “Het goede doel is voor mij een extra motivatie om de marathon van Rotterdam te lopen. Ik weet dat het een van de leukste marathons ter wereld is, dus daar wil ik graag onderdeel van uit maken.”

Hij vindt het heerlijk om zijn hardloopschoenen aan te trekken en op die manier zijn hoofd leeg te maken. Zijn studie slokt veel tijd op. “Ik heb best veel deadlines en dan is het erg fijn als je even nergens anders aan hoeft te denken dan je ademhaling en het tempo. Alleen al daarom kan ik andere studenten aanraden te gaan hardlopen. Als je lekker in je vel zit, kun je beter studeren.”

Stroeve voorbereiding

De voorbereiding op de marathon van zondag 16 april verliep op z’n zachtst gezegd niet naar wens. Kaeso kreeg te maken met een aantal blessures en anderhalve maand voordat hij aan de start op de Coolsingel verschijnt, werd hij geopereerd vanwege zijn chronische verkoudheid. “Die is nu verholpen, maar omdat ik onder narcose was geweest, mocht ik twee weken niet hardlopen. En dat is lang in die fase van de voorbereiding.”

Desondanks heeft hij geen moment gedacht om niet aan de start te verschijnen. Hij gaat die 42.195 kilometer hoe dan ook afleggen, is zijn overtuiging. “Je moet je niet laten beperken door het onmogelijke. Dat geldt ook voor de periode na mijn studie, als ik het bedrijfsleven in ga. Als je iets écht wilt, dan krijg je het voor elkaar. Het menselijk lichaam kan veel meer dan je denkt. Dus ik ga ervoor. Geen berg is te hoog als je het samen doet. Samen met 16.999 deelnemers ga ik het halen. Natuurlijk niet alleen om mijn eigen doel te bereiken, maar vooral ook om geld op te halen voor onderzoek naar kanker. Dat is hard nodig.”

Doneren

Wil jij Kaeso helpen zoveel mogelijk geld op te halen voor het KWF Kankerfonds? Doneer dan ook een bedrag: https://acties.kwf.nl/fundraisers/kaesooosters