English

Student Kiefer neemt Insta-account van minister Kuipers over: ‘Leuk en leerzaam’

29 juni 2023

Kiefer Boers, eerstejaars Gezondheidszorg Technologie, mocht een dag op stap met Ernst Kuipers, de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Tijdens het werkbezoek aan Limburg werd hij ondergedompeld in de wereld van zorgtechnologie.

Aan het begin van het schooljaar, tijdens de introductieweek van de opleiding Gezondheidszorg Technologie, waren de rollen omgedraaid. Toen bracht Ernst Kuipers een bezoek aan Hogeschool Rotterdam om te vertellen hoe hij als minister de zorg wil verbeteren. En later werd de belofte gedaan dat een van de eerstejaars een dag met hem op pad mocht gaan.

Kiefer wierp zichzelf direct op als gegadigde en deze week was het dan zover. De 21-jarige Schiedammer mocht met de minister op werkbezoek in Limburg, waar een bezoek werd gebracht aan het Maastricht Universitair Medisch Centrum+ (MUMC+). “Toen minister Kuipers tijdens de introductieweek vertelde over zijn plannen, wist ik dat ik daar later ook mee aan de slag wil. Dus meldde ik me gelijk aan voor het werkbezoek. En het was meer dan de moeite waard.”

In het begin voelde het een beetje ongemakkelijk aan voor Kiefer. Hij zit tenslotte niet dagelijks naast een minister in een auto met chauffeur. Maar het was vooral het bezoek aan het MUMC+ dat indruk op hem maakte. “Door corona konden er veel behandelingen en operaties niet gedaan worden. Hierdoor is er een enorme achterstand ontstaan en liep de wachttijd voor een operatie alleen maar op. Maar dankzij software die alle beddenplekken, OK-plekken en IC-plekken bijhoudt, werken ze nu aan een betere doorstroom van patiënten. Ze hebben de afgelopen tijd meer mensen kunnen opereren, waardoor de wachtlijst steeds korter wordt. Dit resulteert uiteindelijk in een snellere zorg voor de patiënt.”

Ook de ambulancezorg vond hij indrukwekkend. “Ze werken met een reanimatierobot, die taken van het ambulancepersoneel kan overnemen, zodat zij zich andere zaken rond patiënten kunnen richten. Het is heel mooi om dat soort innovaties van dichtbij te mogen ervaren.”

De hele dag werd vastgelegd door Kiefer zelf. De beelden verschenen op het Instagram-account van Ernst Kuipers. “Het was best wel gek om mezelf op dat account te zien, haha. Het is toch de minister en veel mensen kunnen de beelden zien. Van familieleden en mijn vriendin kreeg ik te horen dat ze trots op me waren, dus het is best goed gegaan. Het was niet alleen een leuke, maar vooral ook leerzame dag.”