Studenten tevreden over studie, maar ze verlangen meer

Resultaten Nationale Studenten Enquête 2022

31 mei 2022

Studenten van Hogeschool Rotterdam zijn over het algemeen tevreden over hun studie en tevredener dan vorig jaar over de sfeer op school en de studiefaciliteiten. Maar ze verlangen wel meer van het onderwijs na coronatijd. Dit blijkt uit de Nationale Studenten Enquête (NSE), het landelijke onderzoek waarin jaarlijks tienduizenden studenten hun mening geven over hun studie.

Vooral op het gebied van online onderwijs zijn de studenten kritisch. De stelling ‘De roostering van online onderwijs en onderwijs op locatie zijn goed op elkaar afgestemd’ krijgt met een 3,28 (op een schaal van 1 tot 5) een matige beoordeling. Dat geldt ook voor ‘Mijn docenten zijn goed in staat om het online onderwijs en het onderwijs op locatie met elkaar te verbinden’: 3,53.

Faciliteiten en sfeer

Over de locaties zijn onze studenten juist meer te spreken dan vorig jaar. De faciliteiten en sfeer zijn de opvallendste stijgers die uit het onderzoek naar voren komen. Dit zou kunnen samenhangen met het feit dat Nederland – en dus ook het onderwijs – tijdens de onderzoeksperiode stap voor stap uit de lockdown van begin 2022 kwam.

In 2021 werden de studiefaciliteiten beoordeeld met gemiddeld een 3,47 (op een schaal van 1 tot 5), dit jaar ligt dat cijfer een stuk hoger: 3,64. Het cijfer voor de sfeer steeg van 3,93 naar 4,01.

Vernieuwing verder doorvoeren

“We zijn blij dat onze studenten de sfeer op onze hogeschool omarmen”, zegt bestuursvoorzitter Ron Bormans. “Ze komen graag weer naar onze locaties, daarom zullen we er alles aan doen om bij een eventuele nieuwe coronagolf onze gebouwen open te houden. We merken echter ook dat studenten veeleisender zijn ten aanzien van het onderwijs dat hen op locatie geboden wordt. Dus moeten we proberen de kwaliteit die we boden vóór corona te verrijken met de lessen die we geleerd hebben tijdens corona, namelijk dat goed online onderwijs een waardevolle aanvulling is op wat wij te bieden hebben. Studenten hebben kunnen proeven aan de vernieuwing van het onderwijs en willen dat nu verder doorgevoerd zien. Daarom is het zaak om op dit gebied niet stil te staan, maar juist actief te blijven.”

Verder blijkt uit de NSE dat studenten van onze hogeschool hun opleiding in het algemeen hoger beoordelen dan het gemiddelde van de grote randstadhogescholen, onze benchmark: Hogeschool van Amsterdam, Haagse Hogeschool, Inholland, Hogeschool Utrecht en Hogeschool Rotterdam.

Ron Bormans: “Daarbij wil ik graag een compliment maken aan het adres van ons Instituut voor Lerarenopleidingen en de associate degree-opleidingen van onze Rotterdam Academy, waar we verreweg de grootste stijgingen in tevredenheid zien. En al die opleidingen die tegen de stroom in van een dalende tendens van tevredenheid, een stijging laten zien. Dat is knap.”